skip to Main Content
Column: Ik Kap Met Kopen

Column: Ik kap met kopen

Er is iets met me gebeurd vorig weekend. Er is een knop omgegaan en ik denk dat er definitief iets is veranderd. Er is een vóór en een ná dat weekend. De oude manier, de achteloze gewoonte vanuit mijn verleden, de meegekregen normen en waarden en zoals we de dingen gewoonweg altijd deden. En de nieuwe manier, de meest logische, de toekomstmanier, die in dat betreffende weekend ineens definitief tot me is doorgedrongen.

De toekomst is hier
Al eerder voorspeld, al eerder bedacht, al lang voordat het technologisch mogelijk was, in mijn mijmeringen over toekomst en verdergaande ontwikkelingen op het gebied van muziek, over het maken, verspreiden, het verkrijgen en het beleven van de muziek. Plots was het er allemaal. Ik besefte dat ik in mijn eigen gedroomde fantasietoekomst was terechtgekomen, en dat was het moment waarop het kwartje viel. Duidelijk hoorbaar en haast voelbaar. Er wrikte en verschoof iets in m’n brein en ineens was het anders.

Kopen en downloaden
Twee weken geleden was er in het programma ‘de Wereld draait door’ een kort item over het nummer ‘Africa’ van Toto en er werd verteld dat deze Amerikaanse groep voor het eerst in negen jaar weer een nieuw album zou uitbrengen. Dat wist ik al – als Toto-fan sinds het allereerste album – maar ik was even kwijtgeraakt dat het al zover was. In iTunes kon ik het album vooruitbestellen zag ik, toen ik na de uitzending keek, en dat deed ik dus meteen, als op de autopilot. Uit gewoonte en plichtsgetrouw. Een nieuw Toto album… of een album van een andere favoriete band? Vroeger ging ik daarvoor naar de platenzaak. Nu bestel ik het album vooruit en wordt het bedrag van mijn credit card afgeschreven wanneer het verschijnt en het aan mijn iTunes bibliotheek wordt toegevoegd. Allemaal digitaal, want ik koop al heel lang geen Cd’s meer. Maar wél kopen en niet illegaal downloaden. Ook nu, want ik wilde de mannen van Toto – naast het bezoeken van hun concert in de Ziggo Dome in mei van dit jaar – ook supporten door te betalen voor het plezier dat ze me met hun geweldige muziek sinds 1978 bezorgen. Het nieuwe album ‘XIV’ zou dus al snel uitkomen, een paar dagen later zelfs, en inderdaad, op vrijdagochtend al stond er een melding in m’n iPhone dat mijn vooruitbestelde materiaal klaar stond om te downloaden. Dat deed ik… en luisteren… en genieten. Wat een geweldig goed album!

Deezer
Nu had ik al een tijdje een Deezer abonnement, meegekregen voor bijna niks bij mijn T-Mobile iPhone aansluiting. Ik ‘Deezer’ zeer regelmatig en steeds vaker en hoe langer hoe meer ik deze muziekdienst gebruik, muziek stream en albums lokaal op mijn iPhone bewaar, hoe meer ik het gemak van Deezer en het concept van streamen ga waarderen. Ik ben er al heel lang van overtuigd dat legaal muziek streamen en luisteren op basis van een abonnement de toekomst van de muziekbeleving is, maar toch kocht ik nog steeds zo af en toe een album en – ik beken het maar – ik haalde ook zo nu en dan nog wel eens illegaal een albumpje van een minder favoriete band of artiest weg van een download site.

Ting
De dag waarop ik het nieuwe aangeschafte Toto album in mijn persoonlijke digitale iTunes muziekbibliotheek afgeleverd kreeg en het album – lang leve de mooie Apple technologie – ook vanzelf in mijn iPhone en iPad was opgedoken, checkte ik – nieuwsgierig – Deezer eens en… daar was het nieuwe Toto album ook al beschikbaar! Op dezelfde dag, op hetzelfde moment! Dat was het moment waarop het gebeurde… dat er iets piepte en kraakte in m’n hoofd… dat er een vóór en een ná moment ontstond… dat het kwartje viel. Ting!!

Het recht om te luisteren
Ik had net 9,99 Euro betaald om het digitale Toto album te mogen downloaden in mijn muziekbibliotheek om … te mogen luisteren. Ik betaal ook elke maand een bedrag aan Deezer om muziek legaal … te mogen luisteren. Een deel van mijn betaalde 9,99 gaat naar Toto… maar elke keer als ik het album luister in Deezer gaat er ook een klein bedragje hun kant op. Ik betaal dus in beide gevallen voor beschikbaarheid en het recht om te mogen luisteren, om te genieten van de muziek. In het ene geval via digitale bestanden die legaal op mijn computer mogen staan, als een soort ‘bezit’, maar die ik niet mag kopiëren en aan anderen mag geven. Voor persoonlijk gebruik dus. In het andere geval door middel van het streamen van de muziek of het synchroniseren ervan lokaal op mijn iPhone. Ook in dit geval weer alleen voor persoonlijk gebruik. De kwaliteit… is hetzelfde… de mogelijkheden… zijn hetzelfde… de betaling aan de artiest… is geregeld… de beschikbaarheid… hetzelfde… de beleving… helemaal hetzelfde! In beide gevallen is er een artiest die iets maakt die je betaalt voor het recht om van dat moois te genieten. Vroeger via een naald in een groef van een kunststof zwarte schijf, later via een glimmend Cd-schijfje, weer later als gedownloade muziekbestanden en nu – in de meest moderne vorm – als een stroom van digitale muziekinformatie die na het binnenhalen op je afspeelapparaat wordt omgezet in prachtig geluid.

Het gaat om de muziek!
Wat boeit mij nu eigenlijk het doosje of het schijfje of een kast vol met ‘materie’, de dragers waarop de muziek staat, die ik moet pakken, openmaken en ‘opzetten’ of ‘draaien’ in een afspeelapparaat waarna muziek klinkt uit mijn speakers of hoofdtelefoon? Wat kan mij het schelen of de muziek in bestandjes op mijn Mac staat of rechtstreeks van de servers van Deezer, of straks van Apple (als mijn favoriete merk eindelijk haar streaming dienst in Nederland lanceert) afkomstig is? Als ik m’n ogen sluit en luister naar de klanken die me ontroeren of blij maken en die me meevoeren naar mijn eigen eiland waar alleen nog de muziek is, is er verder niks meer dan alleen nog de beleving, het gevoel en de emotie. Het maakt dus helemaal niks meer uit.

Kappen met kopen
Muziek streamen begint in rap tempo normaal te worden en is de toekomst. Het maken van fysieke muziekdragers wordt een bijzonderheid, net als de langspeelplaten die nog steeds gemaakt worden nu al zijn. Het grote muziekaanbod wordt straks alleen nog digitaal in abonnementsvorm door luisteraars, fans en muziekliefhebbers genuttigd. Als de verkrijgbaarheid, kwaliteit, veiligheid en betaling aan artiesten goed is geregeld (en dat is het in feite nu al, maar er zijn artiesten die nog wat tegenstribbelen, ik noem geen namen Taylor) dan gaan we met z’n allen een nieuw tijdperk in. Een tijdperk dat voor mij zojuist is begonnen. Ik kap met kopen!

Back To Top