skip to Main Content
Apple Wordt Partner Voor Media-educatieprogramma’s

Apple wordt partner voor media-educatieprogramma’s

Vandaag heeft Apple een nieuw initiatief aangekondigd waarbij het bedrijf toonaangevende non-profitorganisaties in de VS en Europa zal gaan ondersteunen die onpartijdige en onafhankelijke media-educatieprogramma’s aanbieden. Apple zal het News Literacy Project (NLP) en Common Sense in de VS en het Osservatorio Permanente Giovani-Editori in Italië ondersteunen, zodat zij er nog beter voor kunnen zorgen dat jonge mensen het kritisch denkvermogen kunnen ontwikkelen dat nodig is in dit digitale tijdperk.

“Media-educatie is cruciaal voor het behoud van een vrije pers en een goedwerkende democratie. We zijn verheugd dat we gaan samenwerken met organisaties die op dit gebied vooraan staan,” vertelt Tim Cook, CEO van Apple. “We zijn onder de indruk van het belangrijke werk dat het News Literacy Project, Common Sense en het Osservatorio doen; zij geven jonge mensen de vaardigheden om actieve, betrokken burgers te kunnen zijn.”

“Apple News wil kwaliteitsjournalistiek van betrouwbare bronnen weergeven,” zegt Lauren Kern, hoofdredacteur van Apple News. “Wij vinden het een goede zaak dat Apple steun biedt aan deze organisaties, die volgende generatie leren hoe je correcte en betrouwbare informatie vindt in een wereld waarin het nieuwsaanbod steeds complexer wordt.”

“Wij zijn Apple dankbaar dat ze onjuiste informatie willen tegengaan en kwaliteitsjournalisme willen behouden,” vertelt Alan C. Miller, oprichter en CEO van NLP. “NLP wil de volgende generatie nog meer vermogen tot kritisch nadenken geven, zodat ze zelf kunnen vaststellen welk nieuws en andere informatie betrouwbaar zijn en ze de middelen geven om geïnformeerde, betrokken deelnemers aan de democratie van een land te worden. Wij zijn blij met dit initiatief, dat precies op het juiste moment komt, zodat onze visie, dat media-educatie onderdeel uitmaakt van het Amerikaanse onderwijs realiteit wordt.”

“Dat jonge mensen geen kennis over de media hebben, is een groeiend probleem in ons land. Door onthullingen over de manipulatie van nieuws en de resultaten van die manipulatie op de samenleving is het belang en de omvang van het probleem maar weer eens onderstreept,” vertelt James P. Steyer, oprichter en CEO van Common Sense. “We moeten onze leerlingen niet alleen helpen bij het vinden van echt nieuws, maar ze ook leren om kritisch na te denken over de media en ideeën in het algemeen. Apple onderschrijft onze missie om een generatie kinderen op te leiden die goede leerlingen, leiders en burgers zullen worden in het digitale tijdperk. Common Sense is vereerd dat het mee mag doen met dit initiatief.”

“Onze missie: jonge mensen helpen kritisch denkvermogen te ontwikkelen. Dat doen we door verschilde kwaliteitsbronnen te vergelijken,” vertelt Andrea Ceccherini, oprichter en CEO van Osservatorio Permanente Giovani-Editori. “In een tijd waarin nepnieuws alleen maar toeneemt, moeten we juist niet meegaan met het idee dat het factchecken door derden de enige manier is om de betrouwbaarheid van nieuwsbronnen te controleren. We mogen ons eigen denkvermogen aanspreken en zo de regisseur worden van ons eigen leven. Wij willen meer burgers helpen en meer ruimte in onze samenleving creëren voor een cultuur waarin beschaafd debat en confrontatie centraal staan; dat is namelijk de basis van elke gezonde democratie.”

Het News Literacy Project
Het News Literacy Project (NLP), een onpartijdige non-profit op het gebied van nationale educatie, geeft leerkrachten de middelen in handen om leerlingen van 12 tot 18 jaar te leren om slimme, actieve consumenten van nieuws en andere informatie te zijn, zodat ze betrokken, geïnformeerde deelnemers aan onze democratie kunnen worden. In mei 2016 werd het onderwijsplatform van NLP, de Checkology virtual classroom, gelanceerd. Sinds die tijd hebben meer dan 17.800 leerkrachten in al de 50 staten, het District of Columbia en de drie territoria van de VS en 104 andere landen zich aangemeld en gebruiken het. Al meer dan 124.000 leerlingen hebben de lessen gevolgd. Leerlingen hebben NLP laten weten dat ze dankzij de lessen in Checkology er meer vertrouwen in hebben dat ze betrouwbare informatie kunnen herkennen en maken, meer waardering hebben voor de rol van een vrije pers in een democratie en eerder geneigd zijn om als burger betrokken te zijn door te stemmen wanneer ze dat mogen of door politiek actief te worden. De visie van NLP: media-educatie, een cruciale vaardigheid, verweven met het Amerikaanse onderwijs.

Common Sense
Common Sense is de toonaangevende non-profitorganisatie die kinderen en gezinnen ondersteunt in het digitale tijdperk. Common Sense ondersteunt basisscholen door leerkrachten de middelen te bieden om de volgende generatie digitale burgers de juiste kennis te geven. Met het innovatieve, bekroonde Digital Citizenship Curriculum leren leerlingen gewoontes en vaardigheden aan die een leven lang nuttig zijn, worden leerkrachten ondersteund door middel van training en erkenning en wordt betrokkenheid van gezinnen en gemeenschappen vergroot door middel van nuttige tips en hulpmiddelen. Common Sense wil leerlingen niet alleen helpen bij het zoeken naar echt nieuws, maar wil ze ook stimuleren tot kritisch denken over de media en ideeën in het algemeen, zodat ze scherp en open-minded de weg kunnen vinden in de wereld van vandaag. Binnen het initiatief rondom media-educatie van Common Sense worden ook materiaal en hulpmiddelen voor ouders, leerkrachten en tieners beschikbaar gemaakt, met als doel het bevorderen van de mediawijsheid van jonge mensen. Het Common Sense Digital Citizenship Curriculum wordt door meer dan 700.000 leerkrachten en in meer dan de helft van de Amerikaanse scholen onderwezen.

Osservatorio Permanente Giovani-Editori
Osservatorio Permanente Giovani-Editori is de toonaangevende onafhankelijke organisatie voor burgerschapseducatie binnen Italië die gericht is op projecten rondom nieuwsbegrip. Al 18 jaar helpt het Osservatorio jongeren om de burgers van morgen te worden, meer deel te nemen aan onze democratie en kritisch denkvermogen te ontwikkelen, zodat ze zich vrij voelen. Het Osservatorio is actief in het onderwijs en leidt docenten op middelbare scholen op, die de projecten rondom nieuwsbegrip van het Osservatorio samen met de klassen uitvoeren, met als doel nieuwsgierigheid, honger naar kennis en kritisch denkvermogen bij leerlingen te stimuleren. Wanneer leerlingen verschillende kwaliteitsnieuwsbronnen met elkaar vergelijken, leren ze het onderscheid te maken tussen betrouwbare journalistiek en nepnieuws.

Back To Top