Skip to content
Afbeelding: Apple / In het kader van het Chicago-kernprogramma van 100cameras kregen 25 leerlingen van de DRW College Prep-school een nieuwe iPhone 11. De opdracht: hun stad vastleggen op de gevoelige plaat. 100cameras geeft leerlingen de technische basis van fotografie en leert ze hun emoties over te brengen via visuele storytelling.

Apple werkt samen met 100cameras

Chicago is een stad vol verhalen. Bijvoorbeeld over de grote brand van 1871. Of de Pullman-staking van 1894, een protest onder leiding van spoorwegpersoneel dat het begin vormde van Labor Day. Of de ontwikkeling van de Sears, Roebuck and Company-campus, een terrein van bijna 17 hectare in North Lawndale, in West-Chicago. Dit project uit 1905 bracht duizenden banen en nieuwe bewoners naar de regio.

Chicago staat bol van historische waarde, van de skyline tot de originele Sears Tower, die tegenwoordig dienstdoet als community center en ontmoetingsplaats voor de bewoners van North Lawndale. Aan de overkant van de straat, in de voormalige elektriciteitscentrale van Sears, ontdekt een groepje leerlingen van het DRW College Prep hoe ze met behulp van fotografie hun eigen verhalen kunnen vertellen. Over opgroeien in Chicago in een periode waarin de historie van de stad onder druk staat door wapenproblematiek en gentrificatie.

Dit najaar is 100cameras, een ngo die jongeren leert om hun verhalen en emoties te vertalen naar fotografie, een samenwerking met Apple aangegaan. Leerlingen van het DRW kregen een nieuwe iPhone 11, die met zijn geavanceerde camerafuncties alles in huis heeft om van iedereen een visuele storyteller te maken. Aan het einde van het programma zijn de foto’s van de leerlingen als afdrukken te koop via 100cameras. De volledige opbrengst daarvan gaat naar lokale maatschappelijke organisaties waarmee 100cameras samenwerkt.

“Deze leerlingen wonen in een achterstandsbuurt in Chicago. Het feit dat ze nu de nieuwe iPhone – die pas een paar weken uit is – in handen hebben, is een mooie kans voor ze”, aldus Angela Popplewell, medeoprichter en CEO van 100cameras. Eerder dit jaar begonnen Popplewell, Lydia Billings (hoofd Program Operations) en hun team na te denken over hoe ze hun lesprogramma proactiever, relevanter en toegankelijker konden maken voor jongeren in de VS. Popplewell en haar team zagen in de nieuwe iPhone, met zijn ingebouwde geavanceerde camerafuncties, een belangrijk instrument.

“De leerlingen waren enorm enthousiast over de nieuwe cameratools in dit model en hun creativiteit werd er ontzettend door gestimuleerd”, aldus Popplewell. “Ze hadden de groothoekcamera en portretmodus meteen onder de knie. Schitterend om te zien hoe ze die direct gebruikten om hun perspectief en bepaalde invalshoeken mee vast te leggen.”

“De samenwerking met 100cameras en de creatieve talenten van DRW was geweldig”, aldus Kaiann Drance, vice president iPhone Worldwide Product Marketing van Apple. “Omdat iPhone 11 zoveel intuïtieve camerafuncties heeft en toch gewoon in je hand past, is het de perfecte tool voor visuele storytelling. De foto’s van de leerlingen en hun kijk op hun omgeving is ontzettend inspirerend geweest.”

Benieuwd naar meer foto’s van leerlingen van het DRW College Prep? Ga naar 100cameras.org.

Back To Top