skip to Main Content
Laat Je Beste IPhone-foto’s In De Nachtmodus Zien
Afbeelding: Gemaakt door Austin Mann in de Nachtmodus gemaakt met iPhone 11 Pro.

Laat je beste iPhone-foto’s in de Nachtmodus zien

Apple trapt het nieuwe jaar af met een speciale uitdaging om te laten zien wat voor bijzondere foto’s je kunt maken in de Nachtmodus op een iPhone. Gebruikers worden gevraagd om de mooiste Nachtmodus-foto’s te delen die ze op hun iPhone 11, iPhone 11 Pro of iPhone 11 Pro Max hebben gemaakt.

Vanaf vandaag t/m 29 januari is Apple op zoek naar de mooiste foto’s die iPhone-bezitters over de hele wereld in de Nachtmodus hebben gemaakt. Een speciaal geselecteerde jury beoordeelt alle inzendingen en maakt op 4 maart de vijf winnaars bekend.

De bekroonde foto’s krijgen een aparte plaats in een galerij in Apple Newsroom, op apple.com en Apple Instagram (@apple). Ze zijn wellicht ook te zien in digitale campagnes, in Apple Stores, op billboards of bij fototentoonstellingen van derden.

iPhone 11, iPhone 11 Pro en iPhone 11 Pro Max bieden binnen hun klasse de beste camera-ervaring, met grote verbeteringen voor de populairste camera ter wereld. Het baanbrekende dual camera-systeem van iPhone 11 en het triple camera-systeem van iPhone 11 Pro zijn sterk geïntegreerd in iOS 13. Dankzij de intuïtieve en veelzijdige nieuwe tools kan elke klant professioneel ogende foto’s maken. Alle iPhone 11-modellen hebben een nieuwe groothoeksensor die voor 100% uit Focus Pixels bestaat. Daardoor kun je nu zowel binnen als buiten bij weinig licht foto’s maken van een kwaliteit die voorheen niet denkbaar was op een iPhone. En dan hebben we ook nog de nieuwe ultragroothoekcamera, Slimme HDR en de vernieuwde Portretmodus.

Praktische tips voor de Nachtmodus:

  • Nachtmodus wordt automatisch geactiveerd in een omgeving met weinig licht. Zodra je het gele Nachtmodus-symbool ziet, worden je foto’s in die modus gemaakt.
  • In de Nachtmodus wordt de sluitertijd afgestemd op de omgeving. In het symbool zie je om hoeveel seconden het gaat. Tik op het Nachtmodus-symbool en verschuif de regelaar naar ‘Max.’ voor een langere sluitertijd.
  • Zet je iPhone ergens tegenaan of gebruik een statief om in een heel donkere omgeving een langere sluitertijd mogelijk te maken.

De jury

Malin Fezehai(VS)
Malin is een fotograaf en fotojournalist uit New York. Ze heeft in meer dan dertig landen opdrachten gedaan voor onder meer The New York Times, TIME, Nike, het Malala Fund en de Verenigde Naties. In 2015 kreeg ze de Wallis Annenberg Prize en mocht ze als eerste fotograaf een World Press Photo Award in ontvangst nemen voor een foto die op een iPhone gemaakt was.

Tyler Mitchell (VS)
Tyler is een fotograaf en filmmaker uit Brooklyn die in allerlei genres de nieuwe esthetiek van zwarte mensen onderzoekt en documenteert. Zijn werk is regelmatig te zien in avant-gardistische tijdschriften en hij werkt ook voor gerenommeerde modehuizen. In 2018 schreef hij geschiedenis toen hij als eerste zwarte fotograaf de cover van de Amerikaanse uitgave van Vogue mocht schieten, met Beyoncé in de hoofdrol. Vorig jaar was in het Amsterdamse Foam Fotografiemuseum zijn eerste solotentoonstelling ‘I Can Make You Feel Good’ te zien.

Sarah Lee (EU)
Sarah studeerde eind jaren 90 Engelse literatuur aan University College London en in die tijd heeft ze zichzelf de fijne kneepjes van de fotografie bijgebracht. Ze is in 2000 voor The Guardian en The Observer gaan werken en is gespecialiseerd in portretfoto’s, hoofdartikelen en kunst. Deze maand komt haar boek West of West uit, over het eindpunt van Route 66 en de betekenis van grenzen. Lee is bezig met een langlopende fotoserie over Londen en reizigers in de nacht, getiteld ‘Tender are the Nighthawks’. Sarah is een officiële BAFTA-fotograaf, lid van het British American Project en lid van de Royal Society of Arts.

Alexvi Li (China)
Alexvi is een ervaren iPhone-fotograaf en kunstenaar die met foto’s en video’s thematische kunstprojecten maakt. Zijn werk wordt in allerlei instellingen en galeries getoond. Hij heeft een Fine Art Photography Award ontvangen voor ‘Peking Apartments’ en de Photobook Awards Martin Parr Edition voor zijn fotoboek Lonely Planet, waarvoor hij alle foto’s op een iPhone had gemaakt. Een van zijn recente projecten, ‘Objects in the Mirror Are Closer Than They Appear’, heeft hij helemaal op een iPhone 11 Pro gemaakt.

Darren Soh (Singapore)
Darren is een freelance fotograaf die gespecialiseerd is in architectuur en landschappen. Zijn werk is vele malen bekroond, onder meer met een Commonwealth Photographic Award en de Prix de la Photographie, Paris. Hij is ooit als fotojournalist begonnen; zijn werk is in de hele wereld gepubliceerd en tentoongesteld. De meeste mensen zullen hem kennen van zijn foto’s van de sociale woningbouw in Singapore. Hij deelt zijn iPhone-foto’s vaak op zijn Facebook-pagina. In 2019 was hij een van de winnaars van de uitdaging #ShotoniPhone.

Phil Schiller
Met de iPhone heeft het begrip mobiele telefoon een heel nieuwe invulling gekregen. En dat is mede aan Phil te danken. Als Senior Vice President van Worldwide Marketing én enthousiast fotograaf levert hij de nodige input voor de ontwikkeling van baanbrekende cameratechnologie.

Kaiann Drance
Kaiann is Vice President van Worldwide Product Marketing en werkt aan producten die geavanceerde fotofuncties voor iedereen binnen handbereik brengen. Zo werkte ze onder meer aan de eerste iPod touch met een camera en aan meerdere generaties iPhone.

Brooks Kraft
Brooks is beroepsfotograaf en was als fotojournalist en commercieel fotograaf actief voordat hij bij Apple kwam werken. Hij fotografeerde veel voor het tijdschrift TIME in het Witte Huis ten tijde van Bush en Obama, en heeft verslag gedaan van zeven presidentscampagnes.

Jon McCormack
Jon is een gerenommeerd fotograaf die momenteel als Vice President van Camera & Photos bij Apple werkt. Zijn foto’s zijn gepubliceerd door internationale organisaties, waaronder TIME, The New York Times, UNESCO, The Nature Conservancy en Africa Geographic.

Arem Duplessis
Arem is in het marketingteam van Apple verantwoordelijk voor fotografie en in die rol werkt hij nauw samen met toonaangevende fotografen over de hele wereld. Hiervoor was hij bijna tien jaar werkzaam voor het tijdschrift The New York Times als hoofd Design.

Nachtmodus-foto’s insturen
Als je wilt meedoen aan deze uitdaging, deel je de meest geslaagde Nachtmodus-foto’s die je op een iPhone 11, iPhone 11 Pro of iPhone 11 Pro Max hebt gemaakt op Instagram of Twitter met de hashtags #ShotoniPhone en #NightmodeChallenge (#ShotoniPhone# en #NightmodeChallenge# voor Weibo-gebruikers). Vermeld in het bijschrift met welke iPhone de foto is gemaakt. Je mag je foto’s ook in de hoogste resolutie via e-mail opsturen naar shotoniphone@apple.com. Gebruik de volgende notatie in de bestandsnaam: ‘voornaam_achternaam_nightmode_modeliPhone’. Je kunt je foto’s rechtstreeks vanuit de camera delen of deze eerst bewerken in de Foto’s-app van Apple of in software van een andere ontwikkelaar. De inzendtermijn loopt van 8 januari, 00:01 uur (PST) tot 29 januari, 23:59 uur (PST). Deelnemers moeten minstens 18 jaar zijn. Werknemers van Apple en hun naaste familieleden zijn uitgesloten van deelname.

De vijf beste foto’s worden gepost in Apple Newsroom, op apple.com, Apple Instagram (@apple), Apple WeChat, Apple Twitter-accounts en Apple Weibo-accounts. Ze zijn wellicht ook te zien in Apple Stores, op billboards of bij openbare fotovertoningen van derden. De winnaars krijgen op 4 maart 2020 bericht.

Inzendingen op social media moeten openbaar staan. Niet toegelaten zijn: foto’s die in meerdere of mindere mate inbreuk maken op de rechten van derden, met inbegrip van maar niet beperkt tot auteursrechten, handelsmerken, privacyrechten, publiciteitsrechten of overige intellectuele eigendomsrechten of burgerrechten; naaktfoto’s of foto’s die seksueel getinte, aanstootgevende, gewelddadige of andere ongepaste inhoud bevatten; en foto’s die Apple of andere personen of partijen in diskrediet brengen.

Apple is er vast van overtuigd dat kunstenaars moeten worden betaald voor hun werk. De fotografen van de vijf winnende foto’s ontvangen dan ook een licentievergoeding voor het gebruik van hun foto’s in de marketingkanalen van Apple. Je behoudt de rechten op je foto, maar verleent Apple gedurende één jaar het royaltyvrije, wereldwijde, onherroepelijke en niet-exclusieve recht om de foto te gebruiken, te wijzigen, te publiceren, te tonen, te distribueren en te bewerken, en deze te reproduceren in Apple Newsroom op apple.com, Apple Twitter-accounts, Apple Instagram (@apple), in Apple Stores, op billboards, Apple Weibo, Apple WeChat, bij openbare fototentoonstellingen van derden en bij interne vertoningen van Apple. Als een foto wordt gereproduceerd, is dit altijd onder naamsvermelding. Als jouw foto wordt gekozen voor gebruik in marketingkanalen, ga je ook akkoord met het exclusieve commerciële gebruik door Apple van de foto voor de duur van de licentietermijn.

Back To Top