skip to Main Content
App Store Levert Half Biljoen Dollar Aan Handel Op In 2019

App Store levert half biljoen dollar aan handel op in 2019

Apple maakt vandaag bekend dat het App Store-ecosysteem in 2019 wereldwijd $ 519 miljard aan omzet en betalingen heeft gefaciliteerd. Uit een nieuw onderzoek, dat is uitgevoerd door onafhankelijke economen van Analysis Group, bleek dat de hoogste waarde geleverd werd door de categorieën m-commerce-apps, apps voor digitale goederen en diensten, en in-app advertenties. De resultaten laten de enorme omvang zien van de dynamische, competitieve en bloeiende app-economie, die in 175 landen heeft geleid tot een vloedgolf van innovatie, en die aan de basis ligt van een revolutie in de manier waarop we leren, werken en communiceren.

Het onderzoek wijst uit dat de directe betalingen aan ontwikkelaars van Apple slechts een fractie vormen van het enorme totaal, wanneer omzet uit andere bronnen, zoals fysieke goederen en diensten, wordt meegerekend. Omdat Apple bij de betalingen voor digitale goederen en diensten alleen commissie ontvangt, komt meer dan 85 procent van het totaal van de $ 519 miljard terecht bij ontwikkelaars buiten Apple en bij andere kleine en grote bedrijven.

“In de App Store kunnen vernieuwers en dromers hun ideeën verwezenlijken, en gebruikers vinden er veilige en vertrouwde hulpmiddelen om hun leven te vergemakkelijken”, aldus Tim Cook, CEO van Apple. “We leven nu in een vreemde en moeilijke tijd. De App Store voorziet in stabiele hulp bij ondernemerschap, gezondheid en welzijn, onderwijs en het scheppen van nieuwe banen, zodat de mensen in staat worden gesteld om zich snel aan alle veranderingen aan te passen. De wereldwijde App Store-community – van zelfstandige ontwikkelaars in bijna alle landen tot bedrijven met duizenden werknemers – is een broedplaats voor innovatie en vormt een goede voedingsbodem voor nieuwe banen en economische groei. Daarom is ons er alles aan gelegen om deze community zo goed mogelijk te ondersteunen.”

Van de $ 519 miljard waar het ecosysteem van de App Store in 2019 aan bijdroeg, kwam volgens het onderzoek het grootste deel uit omzet van fysieke goederen en diensten. Binnen die categorie, die goed was voor $ 413 miljard, genereerden m-commerce-apps het overgrote deel van de omzet, en daarvan vormde de retail met $ 268 miljard het grootste deel. Onder retail-apps worden apps verstaan die de digitale tak van fysieke winkels als Coolblue en de HEMA vertegenwoordigen, en ook virtuele platforms als bol.com, waar fysieke goederen worden verkocht. Apps voor de levering van levensmiddelen worden gezien als een aparte categorie.

Andere soorten m-commerce-apps behoorden tot de grootste omzetbronnen voor fysieke goederen en diensten. Reisapps, zoals booking.com, Polarsteps en KLM, waren goed voor $ 57 miljard. Taxi-apps als Uber droegen $ 40 miljard omzet bij aan het geheel, en apps voor de levering van levensmiddelen, zoals Picnic en Appie van Albert Heijn, brachten $ 31 miljard in het laatje.

Omzet en betalingen voor digitale goederen en diensten zorgden voor $ 61 miljard. Deze categorie bestond onder meer uit apps voor muziek- of videostreaming, fitness, onderwijs, e-books en luisterboeken, nieuws en tijdschriften en datingdiensten. Games, het type app dat in 2019 het meest is gedownload, genereerde in deze categorie de meeste betalingen en omzet. Vermeldenswaard in 2019 zijn vooral ‘Mario Kart Tour’, de meest gedownloade game van 2019, en ‘Sky: Children of the Light’ van indie-ontwikkelaar thatgamecompany, in 2019 door Apple bekroond als iPhone-game van het jaar.

De verkoop van in-app advertenties was goed voor $ 45 miljard, waarvan 44 procent afkomstig was van games. Andere apps, zoals Twitter and Pinterest, die substantiële omzet voor in-app advertenties genereren, zijn vaak gratis te downloaden en te gebruiken. Er zijn echter ook apps waarbij in-app aankopen nodig zijn om toegang te krijgen tot de content, zoals Amazon Prime Video en Kobo.

In het onderzoek is gekeken naar gegevens uit 2019 om zo nauwkeurig mogelijk het hele ecosysteem van de App Store in beeld te krijgen, met alle manieren waarop omzet wordt gegenereerd. Als gevolg van de socialdistancing-protocollen met betrekking tot COVID-19 hebben mensen hun manier van leven aangepast en brengen ze meer tijd door op hun mobiele apparaten. Vrienden en familieleden blijven met elkaar in contact via sociale media-apps, en met behulp van samenwerkingsapps voor onderwijs en bedrijfsleven kunnen leerlingen, studenten en werknemers op afstand leren en werken. Apps voor de levering van maaltijden en levensmiddelen hebben geprofiteerd van de toegenomen vraag, terwijl de omzet van apps voor bedrijven waaraan beperkingen zijn opgelegd, of waarvoor live interactie nodig is, sterk is gedaald. Veel fysieke bedrijven zijn overgestapt op mobile commerce, waarbij voor sommige dit alternatieve digitale platform onmisbaar blijkt om te overleven.

Back To Top