skip to Main Content
Winnaars WWDC20 Swift Student Challenge Bekendgemaakt
Afbeelding: Apple / Palash Taneja, Devin Green en Sofia Ongele mogen zich tot de winnaars rekenen van de WWDC20 Swift Student Challenge

Winnaars WWDC20 Swift Student Challenge bekendgemaakt

De Apple 2020 Worldwide Developers Conference gaat op 22 juni van start met een nieuwe virtuele opzet. 23 miljoen ontwikkelaars kunnen het gebeuren gratis bijwonen via de Apple Developer-app en de Apple Developer-website. WWDC20 gaat alweer zijn 31e editie in en brengt de grootste groep innovatieve denkers en ondernemers ooit bijeen om samen van gedachten wisselen en inspiratie op te doen voor nieuwe ideeën.

Onder de deelnemers zijn 350 winnaars van de Swift Student Challenge, afkomstig uit 41 verschillende landen en regio’s. Deze leerlingen en studenten hebben allemaal een Swift-playground ingezonden voor de WWDC Swift Student Challenge, waarmee jaarlijks een nieuwe generatie creatievelingen en programmeurs in het zonnetje wordt gezet.

Sofia Ongele, Palash Taneja en Devin Green mogen zich tot de winnaars rekenen. Ongele wist treffend te beschrijven wat deze tieners graag willen: “Dingen maken met technologie en tegelijkertijd heel veel goeds doen.” Alle drie zien ze problemen in de wereld als een kans om veranderingen tot stand te brengen. Elk probleem is een oproep om in actie te komen. En dat doen ze.

Sofia Ongele (19) heeft net haar tweede jaar afgerond aan Fordham University in New York en is vooral geïnteresseerd in het snijpunt tussen technologie en sociale rechtvaardigheid. ReDawn, haar eerste iOS-app, is hiervan een goed voorbeeld. Nadat een van haar vriendinnen in haar propedeusejaar was aangerand, maakte Ongele de app ReDawn. Doel was om slachtoffers van seksueel geweld op een veilige, eenvoudige en discrete manier informatie aan te reiken.

“Ik wilde iets maken waardoor slachtoffers zich minder alleen voelen”, zegt Ongele, die intussen al is benaderd door organisaties die met haar aan de app willen werken. Maar de belangrijkste reactie kwam van de aangerande vriendin. “Zij denkt dat deze app mensen enorm kan helpen en dat vind ik het belangrijkste.”

Ongele maakte kennis met programmeren in 2016, toen ze meedeed aan een Kode With Klossy-bootcamp, een gratis programmeercursus voor meisjes van 13 tot 18 jaar. Volgens Ongele heeft leren programmeren haar wereld compleet op zijn kop gezet.

“Er heeft zich een complete ommekeer in mijn hoofd voltrokken. Ik besefte opeens dat dit ik dit wilde gaan doen”, zegt Ongele, die nu ook zelf lesgeeft in programmeren. “Ik wil mijn kennis graag doorgeven aan vrouwen met alle mogelijke achtergronden. Ik wil ze laten zien dat programmeren heus niet buiten hun mogelijkheden hoeft te liggen.”

Ongele kijkt enorm op naar rechters Sandra Day O’Connor en Ruth Bader Ginsburg, en congreslid Alexandria Ocasio-Cortez. En nu twijfelt ze of ze rechten of politicologie zal gaan studeren, of misschien wel allebei. Wat ze ook kiest, het is wel duidelijk dat haar programmeerkennis goed van pas zal komen: “Uiteindelijk wil ik iets doen voor de maatschappij en technologie kan daarbij helpen.”

De 19-jarige Palash Taneja groeide op in New Delhi. Vier jaar geleden kwam hij met ernstige knokkelkoorts in het ziekenhuis terecht.

“Ik heb twee, drie maanden verschrikkelijk afgezien en ik denk dat dat me getriggerd heeft om te leren programmeren, puur om problemen op te lossen”, zegt Taneja, die net klaar is met het eerste jaar aan de University of Texas in Austin.

Hij ontwikkelde een webtool die met behulp van machine learning voorspelt hoe ziekten die door muggen worden overgebracht, waaronder knokkelkoorts, zich kunnen verspreiden. Bij de Swift Student Challenge van dit jaar speelde de problematiek van COVID-19 op de achtergrond. Naar aanleiding daarvan ontwikkelde Taneja een Swift-playground die je leert programmeren aan de hand van een gesimuleerde virusuitbraak. Zo laat hij onder meer zien hoe voorzorgsmaatregelen als social distancing en het dragen van gezichtsbescherming kunnen helpen het aantal besmettingen te beperken. Doel was om jongeren beter voor te lichten, want veel mensen leken waarschuwingen in de wind te slaan.

Taneja heeft ook hart voor het onderwijs. In India was hij als tiener al als vrijwilliger actief om leerlingen uit achtergestelde gezinnen les te geven in Engels en wiskunde. Voordat hij in de VS ging studeren maakte hij een programma om veelbekeken online onderwijsvideo’s te vertalen in circa 40 talen. Zo kunnen kinderen zonder fysieke toegang tot goed onderwijs via het internet toch van alles leren.

“Ik vind het hartstikke leuk om met kinderen te werken en onderwijs kan een groot verschil maken voor mensen”, zegt Taneja, “zeker in ontwikkelingslanden.”

Devin Green lost graag problemen op met technologie en doet zijn inspiratie op in zijn directe omgeving. Aangezien hij het laatste jaar van de middelbare school thuis moest afmaken vanwege COVID-19, was zijn slaapkamer in Castro Valley (Californië) zijn laboratorium.

De 18-jarige Green, die na de zomer aan Stanford University gaat studeren, kon ’s ochtends moeilijk uit bed komen. Zo kwam hij op het idee om een programma te ontwerpen met een drukmat onder zijn bed. Als er na een bepaald tijdstip nog gewicht op de mat ligt, gaat er een wekker af die pas stopt als hij met zijn telefoon een QR-code heeft gescand.

“Ik heb 12 verschillende QR-codes aangebracht in het hele huis, en het is elke ochtend volstrekt willekeurig welke ik moet scannen”, zegt Green. “Ik weet dus nooit waar ik precies moet zijn om de wekker uit te krijgen.”

Alles wat Green maakt is net zo innovatief. Voor de Swift Student Challenge is hij in de prijzen gevallen met een playground met AI-robot Stanny, die 63 verschillende opmerkingen en vragen kan herkennen en beantwoorden.

Er staan van Green ook twee apps in de App Store en de eerste daarvan maakte hij al op 13-jarige leeftijd. De tweede, Slight Work, is een huiswerk-app die de Pomodorotechniek gebruikt om de werktijd te optimaliseren met behulp van structurele pauzes. In zijn examenjaar heeft hij zelf met veel succes gebruikgemaakt van deze techniek, net als zijn klasgenoten en vrienden die al studeren.

Green hoopt in de toekomst zijn probleemoplossende vaardigheden te kunnen inzetten om nog veel grotere veranderingen tot stand te brengen.

“Ik hoop wat te kunnen betekenen op het gebied van sociale rechtvaardigheid en politiek”, zegt Green. “Mensen de middelen in handen geven om op de hoogte te blijven van actuele sociale kwesties, zich als kiezer te registreren of hun recht te halen als burger. Met dat soort dingen zou ik graag helpen.”

Apple geeft de volgende generatie ontwikkelaars een steuntje in de rug met zijn jaarlijkse WWDC-programma voor leerlingen en studenten. En dat is maar een van de vele manieren waarop WWDC20 programmeurs en innovatieve denkers van alle leeftijden en achtergronden in de schijnwerpers zet. Voor het eerst is er een speciale reeks sessies speciaal voor aankomende programmeurs en ontwerpers. En iedereen kan meedoen aan de dagelijkse Swift Playgrounds-uitdagingen.

Back To Top