skip to Main Content
Bijna 300.00 Extra Banen In De VS Door IOS-app-economie
Afbeelding: Apple / Maxeme Tuchman en Alvaro Sabido, medeoprichters van Caribu, zijn onderdeel van de bloeiende iOS-app-economie, die al meer dan 2,1 miljoen banen in 50 staten heeft opgeleverd.

Bijna 300.00 extra banen in de VS door iOS-app-economie

De iOS-app-economie heeft sinds april 2019 bijna 300.000 nieuwe banen gegenereerd en daarmee kansen gecreëerd voor Amerikanen van alle leeftijden, zelfs nu COVID-19 in het hele land voor enorme problemen en onzekerheid blijft zorgen. Ontwikkelaars in de hele VS, waaronder bedrijven als Caribu, H-E-B en Shine, hebben hun bedrijf zo aangepast dat ze hun klanten ook in deze problematische tijden van dienst kunnen zijn.

Sinds de App Store in 2008 werd gelanceerd, is de iOS-app-economie een van de snelst groeiende sectoren van de economie geworden. Ondanks de pandemie blijft de App Store grote en kleine ondernemers economische kansen bieden, doordat iedereen die een goed idee heeft klanten van over de hele wereld kan bereiken en kan profiteren van de nieuwe mogelijkheden die zonder de Store onmogelijk zouden zijn. Van de 2,7 miljoen banen die Apple in het hele land heeft gecreëerd, is het aandeel van het App Store-ecosysteem daarin ruim 2,1 miljoen banen in alle 50 staten van de VS, een toename van 15 procent vergeleken met vorig jaar.

Apps zijn in het dagelijkse leven van Amerikanen extra belangrijk geworden nu iedereen door de pandemie nieuwe en veilige manieren zoekt om te leren, te werken en contact te houden met vrienden en familie. De App Store biedt ondersteuning voor thuisbezorging door restaurants, interactieve en effectieve leermethoden op afstand, telegezondheidzorg voor artsen en e-commerce voor kleine bedrijven. Voor de ondernemers die deze apps bedenken en de teams die ze ontwikkelen, levert dit blijvende en langdurige economische kansen op, zoals wel blijkt uit de enorme groei van het aantal banen in de nieuwe app-economie vergeleken met vorig jaar.

Die groei is terug te zien bij grote als kleine bedrijven, waaronder het team van Caribu in Miami (Florida). Caribu is een app die levensechte videogesprekken met allerlei activiteiten mogelijk maakt, waardoor families en vrienden op een bijzondere manier contact kunnen houden, zelfs op grote afstand. Zo kunnen gebruikers samen iets tekenen, verhaaltjes voorlezen, puzzels maken, koken en zelfs in real time musea bezoeken, contact dus dat juist in de afgelopen maanden nog waardevoller is geworden. De medeoprichters van Caribu, Maxeme Tuchman en Alvaro Sabido, merkten dat hun bedrijf in het afgelopen voorjaar begon te groeien, toen mensen op zoek gingen naar nieuwe manieren om met elkaar in contact te blijven. In antwoord op de tienvoudige toename van het aantal klanten wereldwijd, werd het team van Caribu drie keer groter – het ging van 4 naar 12 werknemers – waarmee Caribu een bijdrage leverde aan de 17.000 nieuwe banen in de app-economie in Florida.

“We hebben het afgelopen jaar een ongelooflijke groei doorgemaakt en we hebben ons team enorm uitgebreid om aan de vraag tegemoet te kunnen komen”, aldus Tuchman. “Het betekent zoveel voor ons dat we in deze moeilijke tijd niet alleen families en vrienden met elkaar in contact kunnen brengen, maar ook stabiele, goedbetaalde banen kunnen creëren voor ons toenemende aantal werknemers. De App Store biedt ons het platform om beide dingen te doen.”

In Texas heeft de app-economie vorig jaar 36.000 nieuwe banen opgeleverd, een toename van bijna 30 procent. Een van de bedrijven die aan de groei heeft bijgedragen, is H-E-B: een in 1905 opgerichte retailer uit Texas, die nu 350 winkels in die staat heeft en momenteel bijna 110.000 medewerkers in dienst heeft. In de maanden voorafgaand aan de pandemie introduceerden zij de mobiele app My H-E-B, die het mogelijk maakt om gemakkelijk boodschappen en andere belangrijke producten op te halen bij een ophaalpunt of thuis te laten bezorgen. Sindsdien is het hard gegaan: het aantal maandelijkse gebruikers van de app steeg met maar liefst 1050 procent en bereikte in slechts enkele maanden de winstdoelen voor 2021. Als reactie hierop heeft H-E-B het digitale team met ruim 150 medewerkers uitgebreid en heeft het team onlangs nieuwe features aan de app toegevoegd, zoals no-touch digitale coupons, zelfscankassa’s, in-appdonaties en betaling via SNAP.

“Onze focus op gebruiksgemak bleek zelfs nog belangrijker te zijn dan we al dachten, en we zijn er trots op dat onze app het voor meer Texanen mogelijk maakt om tijdens de pandemie voor hun familie te zorgen”, aldus Mike Georgoff, Chief Product Officer bij H-E-B Digital. “Onze werknemers zijn de kracht van ons bedrijf, daarom noemen we ze ook partners. Het betekent enorm veel voor ons dat we het team elk jaar kunnen uitbreiden doordat we zo groeien en onze klanten nieuwe digitale diensten kunnen aanbieden.”

De uitbreidingen en bijdragen van Caribu en H-E-B aan de lokale app-economie zijn representatief voor wat er in het hele land gaande is. Verschillende staten verspreid over het hele land kregen er het afgelopen jaar zelfs tienduizenden nieuwe banen bij.

  • De app-economie van Maryland kreeg er 25.000 nieuwe banen bij vergeleken met vorig jaar.
  • De app-economie van Michigan kreeg er 12.000 banen bij vergeleken met vorig jaar, een toename van 34 procent.
  • En in veel van de kleinere staten, zoals Alabama, Nevada en Oklahoma, is het aantal banen in de app-economie in dezelfde periode met dubbele cijfers gestegen.

Naarmate de app-economie blijft groeien, investeert Apple in lesprogramma’s en andere mogelijkheden die mensen van alle leeftijden voorbereiden op een baan in de app-economie van de toekomst. Met ‘Swift Playgrounds’, ‘Iedereen kan programmeren’ en ‘App Development with Swift’ geeft Apple iedereen die wil leren programmeren de middelen en begeleiding om er te komen. Op dit moment worden de Apple lesprogramma’s over programmeren gebruikt door ruim 9000 basisscholen, middelbare scholen en instellingen voor hoger onderwijs over de hele wereld, waaronder meer dan 100 community colleges in de VS. En Apple’s programmeercursussen, Accelerators en Entrepreneur Camps geven opkomende ontwikkelaars de kans om de nieuwste technologie in hun apps te verwerken, hun bedrijf op te bouwen en met hun ideeën een wereldwijd publiek te bereiken.

Hiertoe behoren ondernemers als Naomi Hirabayashi en Marah Lidey, die deelnamen aan het Apple Entrepreneur Camp 2019. Hun app, Shine, is ontworpen om dagelijkse informatie over welzijn en geestelijke gezondheid toegankelijker te maken. In reactie op de COVID-19-pandemie biedt Shine samen met Mental Health America de website ‘Care for Your Coronavirus Anxiety’ (‘Omgaan met angst voor het coronavirus’) aan. Daarnaast zijn er plannen voor een dagelijkse podcast. En deze zomer heeft Shine een nieuwe categorie over Black-welzijn toegevoegd en geeft daarbij prioriteit aan materiaal van zwarte contentcreators.

Apple heeft ruim 90.000 mensen in dienst in de VS, verspreid over alle 50 staten. Het bedrijf is hard op weg zijn belofte waar te maken om in een periode van vijf jaar USD 350 miljard bij te dragen aan de Amerikaanse economie. Daarnaast zorgt Apple door de samenwerking met 9000 Amerikaanse leveranciers ook nog eens voor 450.000 banen in de fabricage- en toeleveringsketenbranche.

Back To Top