skip to Main Content
Amusement, Informatie En Onderling Contact Dankzij De Services Van Apple

Amusement, informatie en onderling contact dankzij de services van Apple

We hebben ons het afgelopen jaar allemaal moeten aanpassen aan het nieuwe normaal, onder meer door online onderwijs te volgen, de boodschappen te laten bezorgen en geen grote feesten te organiseren. In diezelfde periode hebben onze klanten veelvuldig gebruikgemaakt van de zorgvuldig samengestelde collectie apps, nieuws, muziek, podcasts, tv-programma’s en films van Apple om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws, hun conditie op peil te houden, even te ontspannen en contact te houden met de mensen om hen heen.

Via apps als ShareTheMeal, Wakeout! en FaceTime hebben mensen zich ingezet voor de samenleving, goed voor zichzelf gezorgd en contact gehouden met de familieleden die ze niet mochten bezoeken. Ted Lasso heeft de Apple TV+-kijkers voor zich weten te winnen met zijn niet-aflatende positiviteit, Tom Hanks heeft ze in Greyhound door een woeste zee geloodst en liefhebbers van Apple Music hebben onder meer de songtekst van Dance Monkey opgezocht en thuis naar livestreams van hun favoriete band gekeken. Verder kon je podcasts als SmartLess en Code Switch van NPR bingen, Apple Arcade-games als Sneaky Sasquatch spelen en je via de work-outs van Apple Fitness+ thuis in het zweet werken. Het is dan ook een hele geruststelling dat Apple de privacy en veiligheid van zijn klanten hoog in het vaandel heeft staan. En doordat Apple ook hoogwaardige content belangrijk vindt, hebben producenten en ontwikkelaars alle ruimte gekregen om zich van hun creatieve kant te laten zien.

“Juist nu blijkt het brede en hoogwaardige aanbod van Apple onze klanten enorm aan te spreken. Onze services zijn op allerlei manieren van invloed op hun leven, elke dag opnieuw”, vertelt Eddy Cue, Senior Vice President Internet Software & Services van Apple. “We zijn heel optimistisch over de koers die we hebben uitgestippeld en denken dat die onze ontwikkelaars en creatieve professionals eindeloos veel kansen biedt. Dat is ook goed nieuws voor onze klanten, die daar de vruchten van kunnen plukken.”

Hieronder volgen een paar hoogtepunten uit 2020 en een kleine greep uit wat er voor 2021 op stapel staat.

In het onvoorspelbare 2020 zijn apps er alleen maar belangrijker op geworden. Ontwikkelaars hebben allerlei nieuwe manieren bedacht om contact te houden, vanaf huis te werken en les te krijgen, je conditie op peil te houden en even te ontspannen. De ontwikkelaars die digitale goederen en diensten leveren – wat maar een fractie is van de totale handel die door de App Store wordt gefaciliteerd – hebben sinds de lancering van de App Store in 2008 dan ook meer dan USD 200 miljard verdiend.

Zoom en Disney+ hoorden in 2020 bij de meest gedownloade apps en hebben er mede voor gezorgd dat iedereen contact kon houden met klasgenoten, collega’s, familie en vrienden. Ook games hebben enorm aan populariteit gewonnen, waarbij nieuwere games als Among Us en klassiekers als Roblox voor vermaak en het broodnodige sociale contact hebben gezorgd. Zowel grote als kleine ontwikkelaars hebben een nieuw, wereldwijd publiek weten te bereiken. Een mooi voorbeeld is het in Shanghai gevestigde miHoYo, dat met zijn instant-hit Genshin Impact een nieuw record voor de beste eerste week in de App Store heeft gevestigd.

Tijdens de feestdagen heeft deze trend zich voortgezet: in de week tussen kerst en oud en nieuw hebben klanten in de App Store USD 1,8 miljard uitgegeven aan digitale goederen en diensten. Het grootste deel daarvan kwam voor rekening van games. Verder hebben klanten 2021 goed ingeluid: op nieuwjaarsdag was de dagomzet USD 540 miljoen, een nieuw record.

Deze week is het App Store Small Business Program voor kleine bedrijven en onafhankelijke ontwikkelaars van start gegaan. Via dit programma dragen dit soort leveranciers – die veruit in de meerderheid zijn – minder commissie af, waardoor er meer overblijft om in hun eigen bedrijf te steken en ook in 2021 succes te boeken.

Apple Music heeft een recordjaar achter de rug: overal ter wereld hebben mensen meer naar muziek geluisterd. Ook is deze service grondig herzien, met als resultaat nieuwe features als ‘Luister nu’ en ‘Speel automatisch af’, een compleet vernieuwde zoekfunctie en persoonlijke radiostations. Meer dan 90 procent van de iOS 14-luisteraars heeft deze nieuwe features inmiddels uitgeprobeerd, en het gebruik van de toonaangevende songtekstweergave van Apple Music is sinds 2020 verdubbeld.

De catalogus van Apple Music bevat meer dan 70 miljoen songs, die stuk voor stuk zijn uitgezocht door toonaangevende muziekkenners en smaakmakers. Ook vind je er duizenden zorgvuldig samengestelde afspeellijsten en meer dan 25.000 exclusieve afleveringen van radioprogramma’s en andere originele content. De nieuwe Apple Music-radiostations Apple Music Hits en Apple Music Country hebben samen met Apple Music 1 al vele tientallen miljoenen luisteraars bediend met een divers aanbod aan radioprogramma’s, waaronder gloednieuwe, originele programma’s van de beste radio-dj’s en artiesten ter wereld.

De dj’s van Apple Music hebben via FaceTime de allergrootste sterren van dit moment live geïnterviewd, groeps-chats met hen georganiseerd en hen een afspeellijst voor hun fans laten samenstellen. Artiesten als Mariah Carey, Justin Bieber, Lady Gaga en Taylor Swift hebben een exclusief interview gegeven, en Verzuz en Apple Music Award-winnaars Megan Thee Stallion, Roddy Ricch en Lil Baby hebben via een livestream opgetreden. Allemaal bijzondere momenten dus, die de band tussen artiest en fan hebben versterkt.

Apple Music is te beluisteren via iPhone, iPad, Apple TV, Mac, Apple Watch en iPod touch, via populaire smart-tv’s, slimme speakers en Android- en Windows-devices, en ook online via music.apple.com. In de Verenigde Staten kun je via de Apple TV-app ook kijken naar het gloednieuwe Apple Music TV, dat dag en nacht videoclips streamt. En er zijn 52 nieuwe regio’s bijgekomen waar je naar Apple Music kunt luisteren, waarmee het bereik van deze service groter is dan ooit.

Sinds 2020 is de Apple TV-app geschikt voor bepaalde smart-tv’s van LG, Sony en VIZIO en de PlayStation- en Xbox-consoles. Daarmee is het toch al aanzienlijke aantal geschikte devices – zoals de devices van Apple, smart-tv’s van Samsung, Roku-spelers en de Amazon Fire TV – alleen maar toegenomen. Ook is de Apple TV-app nu te gebruiken op meer dan een miljard schermen in meer dan honderd landen en regio’s, zodat iedereen via één app naar televisieprogramma’s, films en andere content kan kijken.

De Apple TV-app in iOS en tvOS heeft nu een speciale Apple TV+-tab, zodat je meteen bij de populaire Apple Originals uitkomt. Ook kun je rechtstreeks vanuit de Apple TV-app een abonnement nemen op zenders als AMC+, CBS All Access, SHOWTIME en Starz, content van services als Disney+, Peacock, HBO Max en discovery+ bekijken, meer dan 100.000 nieuwe en klassieke films en tv-series kopen of huren, alle Apple aankopen terugkijken en persoonlijke aanbevelingen bekijken.

In 2020 heeft Apple het mogelijk gemaakt om on demand naar A-films als Trolls World Tour, The Invisible Man, Emma en The Croods: A New Age te kijken – gewoon veilig in je eigen huis en op dezelfde dag dat ze worden uitgebracht. Ook nieuw in de Apple TV-app is de Essential Stories-collectie, waarin aandacht wordt besteed aan zwarte kunstenaars die actief zijn op film- en tv-gebied. Zo was onder meer origineel artwork van Darien Birks, Loveis Wise en Richard Chance te zien, maar daar blijft het zeker niet bij. En het hele jaar door waren via de Apple TV-app gratis films en tv-programma’s te zien, zodat niemand zich hoefde te vervelen.

Sinds de wereldwijde lancering op 1 november 2019 is Apple TV+ 149 keer genomineerd voor een prijs en 44 keer bekroond met onder meer de Primetime Emmy Award, Daytime Emmy Awards, SAG Award, NAACP Image Award, Peabody Award, Critics Choice Award, Critics Choice Documentary Awards, Los Angeles Film Critics Association Award, Cinema Eye Award en Kidscreen Awards.

Apple TV+ heeft met zijn veelgeprezen drama’s, comedy’s, films en documentaires wereldwijd de aandacht getrokken. De Apple Originals hebben tot een recordaantal kijkers voor Apple TV+ geleid en staan in allerlei hitlijsten van 2020. Bekende recensenten zijn vooral gecharmeerd van Ted Lasso, The Morning Show, Tehran, Mariah Carey’s Magical Christmas Special, Mythic Quest: Raven’s Banquet, On the Rocks, Beastie Boys Story, Wolfwalkers, Boys State, Little America, Visible: Out on Television en Trying, en hebben die onder de beste tv-programma’s en films van 2020 geschaard.

Apple TV+ was ook een van de eerste platforms waar je terechtkon voor relevante en zorgvuldig uitgewerkte verhalen toen de hele wereld in 2020 tot stilstand kwam. Mythic Quest: Quarantine is al ‘een meesterwerk’ genoemd, en nieuwe series als Oprah Talks COVID-19, Fraggle Rock: Rock On! en Helpsters Help You brachten tijdens de lockdown niet alleen amusement maar ook belangrijke informatie de huiskamer binnen.

Voor begin 2021 staan onder meer het tweede seizoen van de Apple Originals Dickinson, Servant en For All Mankind op het programma, evenals de nieuwe serie Losing Alice, de langverwachte films Palmer en Cherry, en de documentaire Billie Eilish: The World’s A Little Blurry. In de loop van het jaar gaan er bij Apple TV+ ook nieuwe verhalen van bekende verhalenvertellers in première, zoals The Mosquito Coast, Lisey’s Story, Foundation, Schmigadoon!, Severance en Pachinkowell, plus een nieuw seizoen van hitseries als The Morning Show en See.

Apple News heeft in 2020 journalistiek van wereldklasse gebracht. De redacteuren hebben betrouwbare informatie van kwaliteitsmedia in een eigen nieuwsoverzicht gegoten en daarbij extra aandacht besteed aan de coronapandemie, de Black Lives Matter-protesten en de Amerikaanse presidentsverkiezingen. In Apple News vind je sinds kort ook lokaal nieuws uit een aantal grote steden in de Verenigde Staten, en de vele miljoenen Apple News+-abonnees kunnen via Apple News+-audio luisteren naar professioneel ingesproken verhalen die tot nadenken stemmen. En dan is er ook nog het nieuwe gesproken nieuwsoverzicht, Apple News Today. Ook langs deze weg kun je dagelijks op de hoogte blijven van al het kwaliteitsnieuws dat in Apple News wordt aangeboden.

Veel mensen nemen zich aan het begin van het nieuwe jaar voor om gezonder te leven en meer te gaan bewegen. Fitness+ blijkt daarbij een goede stimulans te zijn. Deze eerste fitnessvoorziening die volledig rond Apple Watch draait, is geschikt voor iedereen die weer fris van start gaat of juist een aanvulling op het eigen trainingsprogramma zoekt. De sportschoolwork-outs zijn te volgen op iPhone, iPad en Apple TV, wat het makkelijker maakt om aan een work-out te beginnen en je ringen vol te maken. De slimme integratie van alle work-outgegevens op Apple Watch en de opzwepende muziek van beroemde artiesten zorgen voor de broodnodige motivatie om het tot het einde vol te houden. Maar het mooiste is misschien nog wel dat alle work-outs van Fitness+ worden gegeven door gevierde, charismatische en bevlogen trainers van allerlei komaf, die stuk voor stuk specialist op hun vakgebied zijn en iedereen, ongeacht niveau, kunnen coachen.

Apple Pay is een makkelijke en veilige manier om in de winkel met je iPhone of Apple Watch te betalen. Inmiddels is Apple Pay in meer dan 90 procent van de winkels in de Verenigde Staten, 85 procent van de winkels in het Verenigd Koninkrijk en 99 procent van de winkels in Australië een geldig betaalmiddel. Dat betekent dat je je portemonnee voortaan gewoon thuis kunt laten. En nu online winkelen steeds gewoner wordt, is Apple Pay ook de snelste en veiligste manier om online af te rekenen.

In 2020 bleek de bekroonde gamingservice Apple Arcade in de smaak te vallen bij gezinnen die op zoek waren naar een leuke en veilige manier om samen te gamen. Bij Apple Arcade vind je meer dan 140 van de beste mobiele games ter wereld, die in totaal 50 prijzen en nominaties in de wacht hebben gesleept. Met één abonnement kan een gezin van in totaal zes personen onbeperkt alle Apple Arcade-games op een iPhone, iPad, Mac en Apple TV spelen. De abonnementsprijs is all-in, dus je ziet geen reclame en er zijn ook geen extra in-app aankopen. De groeiende catalogus bevat een aantal exclusieve games van bekende merken, zoals LEGO Brawls, Sonic Racing, Crossy Road Castle en SpongeBob: Patty Pursuit, en ook een aantal originele Arcade-games, zoals Grindstone, What the Golf? en Little Orpheus.

De e-books en audioboeken in Apple Books kun je heel eenvoudig op je iPhone, iPad of Mac lezen en beluisteren, en via je Apple Watch en CarPlay in de auto kun je naar de audioboeken in je bibliotheek luisteren. In 2020 zijn er veel meer digitale boeken verkocht dan voorheen, onder meer vanwege een enorme toename van het aantal mensen dat voor het eerst een e-book of audioboek heeft geprobeerd. Apple Books heeft er dan ook aanzienlijk meer nieuwe klanten bijgekregen en kan nu elke maand rekenen op meer dan 90 miljoen actieve gebruikers. In 2020 bleken ook verschillende genres in Apple Books het uitzonderlijk goed te doen. Zo is het aantal downloads in de categorieën ‘Detectives en thrillers’ en ‘Romantiek’ met dubbele cijfers gegroeid en was het aantal downloads in de categorieën ‘Kinderen’, ‘Humor’, ‘Strips en stripromans’ en ‘Kookboeken, eten en wijn’ zelfs nog groter. Apple Books bevat ook altijd een collectie met duizend gratis boeken, die twee keer per week wordt bijgewerkt. Apple heeft in 2020 ook Apple Books for Authors gelanceerd. Daar vind je allerlei nuttige informatie als je zelf een boek wilt schrijven en dat via Apple Books wilt publiceren, verkopen en onder de aandacht wilt brengen. Mede dankzij deze service is het platform van Apple het meest gebruiksvriendelijk voor zowel onafhankelijke schrijvers als grote uitgeverijen.

In 2020 hebben tal van luisteraars zich tot Apple Podcasts gewend om vat te krijgen op alle gebeurtenissen. De aansprekende verhalen en verfrissende perspectieven hebben een belangrijke rol gespeeld voor de luisteraars die op de hoogte wilden blijven en nieuwe kennis en inspiratie wilden opdoen. Apple Podcasts is inmiddels in 175 landen beschikbaar en bevat podcasts in meer dan honderd talen, die te beluisteren zijn op iPhone, iPad, Mac, Apple Watch, Apple TV en via HomePod en andere slimme speakers. Apple Podcasts is dan ook de plek bij uitstek om naar je favoriete podcasts te luisteren – of om als maker van je te laten horen.

iCloud is een naadloze oplossing om je foto’s, video’s, bestanden, notities en andere belangrijke gegevens veilig te bewaren, up-to-date te houden en op al je devices voorhanden te hebben. Meer dan 85 procent van de iCloud-gebruikers maakt gebruik van tweestapsverificatie, een extra beveiligingslaag om te voorkomen dat anderen toegang krijgen tot hun account of gegevens. Met ‘Log in met Apple’ kun je snel, veilig en zonder pottenkijkers inloggen bij apps en websites van derden. En met ‘Delen met gezin’ kunnen maximaal zes gezinsleden gezamenlijk gebruikmaken van één iCloud-opslagabonnement, Apple TV+, Apple Arcade, Apple Music, Apple News+ en Apple Fitness+. Al deze diensten zijn overigens ook als bundel verkrijgbaar via het Apple One-abonnement. Met ‘Delen met gezin’ kunnen alle gezinsleden ook alle muziek, films, tv-series, boeken en apps die ze zelf hebben gekocht delen met de rest van het gezin.

Back To Top