Skip to content
Apple Podcasts-abonnementen is een wereldwijde marktplaats voor luisteraars om premium-abonnementen te ontdekken die worden aangeboden door hun favoriete makers, waaronder The Athletic en NPR. The Midnight Miracle, de baanbrekende nieuwe originele serie gehost door Talib Kweli, Yasiin Bey en Dave Chappelle, zal volgende maand beschikbaar zijn met een abonnement op het Luminary-kanaal op Apple Podcasts. ©Apple

Apple Podcasts-abonnementen

Apple heeft vandaag Apple Podcasts-abonnementen aangekondigd, een wereldwijd platform waar luisteraars betaalde abonnementen kunnen vinden van hun favoriete makers, naast de miljoenen gratis programma’s op Apple Podcasts.

Vanaf mei kunnen luisteraars in meer dan 170 landen en regio’s abonnementen afsluiten. Zo kunnen ze zonder reclame luisteren, en krijgen ze toegang tot extra content en vroege of exclusieve toegang tot nieuwe series. Luisteraars kunnen abonnementen afsluiten bij onafhankelijke makers en vooraanstaande studio’s, zoals Tenderfoot TV. Pushkin Industries, Radiotopia van PRX en QCODE. Of bij andere bekende media zoals bijvoorbeeld NPR, Los Angeles Times, The Athletic en Sony Music Entertainment.

“Vijftien jaar geleden maakte Apple podcasts mainstream en kregen makers de beschikking over een open platform waarmee ze honderden miljoenen luisteraars wereldwijd konden informeren, vermaken en inspireren”, aldus Eddy Cue, Senior Vice President van Internet Software and Services bij Apple. “Inmiddels is Apple Podcasts voor luisteraars de beste plek om miljoenen geweldige programma’s te ontdekken en te beluisteren. Met trots luiden we nu dan ook een nieuw tijdperk voor podcasts in met Apple Podcasts-abonnementen. We staan te springen om makers van over de hele wereld kennis te laten maken met dit nieuwe platform, en om te zien hoeveel ze eruit gaan halen.”

Vanaf volgende maand kunnen luisteraars ook kanalen ontdekken: groepen van programma’s die door de makers zijn geselecteerd, elk met unieke titels, beschrijvingen en afbeeldingen. Net als met programma’s kunnen luisteraars bladeren door de gratis kanalen, zodat ze meer programma’s kunnen vinden van hun favoriete makers. Dit kunnen ze ook doen met betaalde kanalen en kanalen met extra voordelen voor abonnees.

Met iOS 14.5 hebben luisteraars toegang tot een vernieuwde Apple Podcasts-app met een verbeterde zoekfunctie waarmee ze snel toegang krijgen tot hitlijsten en categorieën. Apple Podcasts bevat nu ook schitterende nieuwe pagina’s voor elk programma en elke aflevering, zodat je ze makkelijker kunt volgen, beluisteren en delen. Met de nieuwe Smart Play-knop kunnen luisteraars de nieuwste afleveringen van programma’s afspelen, of juist de eerste aflevering van een seizoen. Daarnaast kunnen ze nu aparte afleveringen bewaren, die dan worden gedownload om offline af te spelen.Vervolgens vinden ze deze podcasts makkelijk terug in hun Bibliotheek om later te beluisteren.

Op de nieuwe website Apple Podcasts for Creators kunnen makers meer lezen over podcasten, en over de laatste nieuwtjes en features. Ook vinden ze er gedetailleerde gidsen met daarin best practices. Vanaf vandaag hebben makers toegang tot een vernieuwd Apple Podcasts Connect-dashboard met nieuwe features waarmee ze meer controle hebben over hun programma’s op Apple Podcasts. Zo kunnen ze meta-gegevens bewerken, de beschikbaarheid van programma’s beheren, programma’s in kanalen groeperen, meerdere gebruikers en rollen beheren en het luistergedrag van hun publiek bekijken met nieuwe statistieken en visualisatie-tools. Vanuit Apple Podcasts Connect kunnen makers zich aanmelden voor het nieuwe Apple Podcasters Program, waarmee ze toegang krijgen tot alle tools die ze nodig hebben om betaalde abonnementen op Apple Podcasts op te zetten en te distribueren.

Makes geven blijk van hun enthousiasme voor het nieuwe tijdperk van podcasts met Apple Podcasts-abonnementen

Dankzij podcasts kunnen makers hun stem laten horen aan luisteraars over de hele wereld. En met Apple Podcasts Subscriptions kunnen ze hun band met hun trouwste luisteraars nog verder versterken:

Martina Abrahams Ilunga, CEO en chief editor van ‘You Had Me at Black’: “Omdat we jaren geleden onafhankelijk zijn begonnen, zijn we altijd versterkt door onze community. En die schreeuwt nu om meer! Ze willen meer verhalen en meer afleveringen, allemaal in een sneller tempo. En met Apple Podcasts-abonnementen krijgen we dat voor elkaar. Met ons abonnement kunnen luisteraars nieuwe seizoenen en afleveringen als eerste beluisteren en tegelijkertijd onze groei en onafhankelijkheid stimuleren.”

Donald Albright, voorzitter en mede-oprichter van Tenderfoot TV: “Met TenderfootPlus+ kunnen we onze luisteraars nog meer bieden van wat ze graag willen: exclusieve en vroegtijdige toegang tot onze belangrijkste titels en nieuwe programma’s. Allemaal zonder reclame. Door dit abonnement van start te laten gaan op Apple Podcasts, waar de meerderheid van ons publiek wekelijks naar ons luistert, kunnen luisteraars van Tenderfoot makkelijk gebruikmaken van de beste manier om ons te volgen.”

Alex Mather, oprichter en CEO van ‘The Athletic’: “Ons team biedt sportfanaten over de hele wereld graag interessante onderwerpen om naar te luisteren, en elke week luistert ons publiek naar meer dan een miljoen uur aan sportnieuws, analyses en verhalen. We weten dat echte sportfans altijd op zoek zijn naar verhalen over hun clubs en teams die vanuit een ander perspectief worden verteld. Met Apple Podcasts-abonnementen kunnen we ze op een gloednieuwe manier nog meer verhalen bieden. Zonder reclame en direct via Apple Podcasts.”

Podcasts zijn voor veel mensen nu ook belangrijk om te weten te komen wat er in de wereld gebeurt. Als ze stil willen staan bij belangrijke momenten in het nieuws en hun cultuur, luisteren mensen naar podcasts. Met Apple Podcasts-abonnementen kunnen luisteraars op een simpele en intuïtieve manier kwaliteitsprogramma’s ondersteunen van bijvoorbeeld kranten, tijdschriften, digitale uitgevers en plaatselijke radiostations, direct vanuit Apple Podcasts:

John F. Lansing, voorzitter en CEO van NPR: “Apple is sinds het in 2005 allemaal begon al een waardevolle partner geweest voor onze podcasts. We staan dan ook helemaal achter hun plan voor een nieuwe inkomstenbron voor makers op hun platform. Met Apple Podcasts-abonnementen hebben luisteraars een extra mogelijkheid om hun favoriete podcasters bij NPR en onze lidstations te steunen in hun missie om het publiek beter te informeren.”

Chris Argentieri, voorzitter en chief operating officer van de Los Angeles Times: “Abonnementen zijn voor ons altijd een belangrijke bron van steun geweest, en podcasts zijn een krachtig medium waarlangs het grote publiek kan kennismaken met onze stijl van journalistiek. Door die twee met elkaar te combineren aan de hand van Apple Podcasts-abonnementen, kunnen we ons audioaanbod vergroten met bijvoorbeeld meer formats en verhalen.”

Stefan Ottlitz, co-CEO en hoofd van Product bij Der Spiegel, een van de grootste nieuwsuitgevers van Duitsland: “Audio is een krachtig medium waarmee Der Spiegel de gelegenheid heeft om het publiek meer te betrekken bij onze manier van verslaggeven. Deze investering in podcasten van Apple is voor ons zeer welkom, omdat het voor ons een nieuwe manier is om op lange termijn inkomsten te winnen en zo nóg ambitieuzer onafhankelijk audiojournalisme aan te bieden.”

De Apple Podcasts-abonnementen zorgen voor meer vrijheid in het ontwikkelen en beluisteren van nieuwe audioverhalen, waardoor het podcasting-landschap verandert op een manier die voor makers én luisteraars zowel verrassend als intrigerend is:

Maggie McGuire, CEO van Pinna, een on-demand audiodienst voor kinderen: “Dankzij Apple Podcasts-abonnementen kan Pinna de beste verhalen bieden voor kinderen en hun gezinsleden. Met onze reclamevrije abonnementen hebben luisteraars toegang tot een verzameling aan bekroonde originele series, bijvoorbeeld over actie en avontuur, mysteries, komische verhalen, spelletjes, musicals en nog veel meer. We zijn ontzettend enthousiast om kinderen van over de hele wereld te verbinden met hun nieuwe favoriete podcast.”

Dennis Kooker, voorzitter van Global Digital Business and US Sales bij Sony Music Entertainment: “Met hun benadering van het abonnementsmodel stelt Apple makers voorop. Het aanbieden van abonnementen biedt consumenten meer opties en flexibiliteit, en is voor makers een belangrijke en betere manier om geld te verdienen aan hun werk. Dit alles leidt tot meer investeringen met nog betere programma’s voor fans van podcasts.”

Malcolm Gladwell en Jacob Weisberg, oprichters van Pushkin Industries: “Door podcasts is mijn benadering van verhalen vertellen helemaal veranderd, en door Apple Podcasts-abonnementen krijg ik een heel andere blik op de zaak”, aldus Gladwell, die ook Revisionist History presenteert. “Onze producers en ik hebben zo veel ideeën die niet in bestaande modellen passen. Nu hebben we daar eindelijk een uitlaatklep voor. Dit is een grote stap vooruit in de evolutie van audiocontent, en wij vinden het een hele spannende ontwikkeling.” Weisberg voegde eraan toe: “Podcasten bestaat en floreert tegenwoordig dankzij Apple. Met Apple Podcasts-abonnementen kunnen we onze band met onze luisteraars verder verdiepen, wat goed is voor ons bedrijf. We zijn ervan overtuigd dat makers zoals wij betaalde abonnementen nodig hebben om op de lange termijn succes te hebben. En we zijn blij dat Apple hierin het voortouw neemt.”

Prijzen en verkrijgbaarheid

  • Apple Podcasts-abonnementen zijn vanaf mei verkrijgbaar voor luisteraars in meer dan 170 landen en regio’s. De specifieke softwarevereisten voor Apple Podcasts worden voor de lancering bekendgemaakt.
  • De prijzen van de abonnementen worden bepaald door de makers en zijn standaard op maandelijkse basis. Makers kunnen daarnaast een optie bieden voor jaarlijkse betalingen. De abonnees kunnen dit beheren vanuit hun Apple ID-accountinstellingen, die nu toegankelijk zijn via ‘Luister nu’. Luisteraars hebben ook toegang tot gratis proefabonnementen en proefafleveringen die door de makers beschikbaar worden gesteld.
  • Via ‘Delen met gezin’ kunnen tot zes gezinsleden een abonnement delen.
  • Luisteraars hebben in iOS 14.5, iPadOS 14.5 en macOS 11.3 toegang tot de verbeterde Zoek-tab met hitlijsten en categorieën, nieuwe pagina’s voor programma’s en afleveringen met de Smart Play-knop, en bewaarde afleveringen. Afleveringen kunnen ook worden bewaard op watchOS 7.4 en tvOS 14.5. Deze software-updates zijn vanaf volgende week verkrijgbaar.
  • Het Apple Podcasters Program, dat alle tools bevat waarmee makers betaalde abonnementen op Apple Podcasts kunnen aanbieden, is in meer dan 170 landen en regio’s voor 19,99 dollar (VS) per jaar verkrijgbaar. Makers kunnen zich vandaag nog aanmelden voor het Apple Podcasters Program op Apple Podcasts Connect.
  • Apple Podcasts bevat meer dan 2 miljoen gratis programma’s en is gratis op iPhone, iPad, iPod touch, Mac, Apple Watch, Apple TV, HomePod mini, CarPlay, iTunes in Windows en andere smart speakers en autosystemen.
Back To Top