Skip to content
App Store. © Apple

2 miljard dollar aan frauduleuze transacties onderschept

De App Store werd in 2008 geïntroduceerd met twee belangrijke doelen: zorgen voor een betrouwbaar en veilig platform waar gebruikers op een veilige manier apps kunnen ontdekken en downloaden, en ontwikkelaars de mogelijkheid bieden om hun ideeën te presenteren en hun bedrijf te laten groeien.

In de loop der jaren heeft Apple verschillende maatregelen getroffen om te zorgen dat het ecosysteem voordelen biedt voor gebruikers en ontwikkelaars. Daardoor is de App Store uitgegroeid tot een levendig, innovatief platform dat elke week gemiddeld 650 miljoen bezoekers trekt. Daarbij profiteren meer dan 36 miljoen geregistreerde Apple ontwikkelaars van een wereldwijd distributieplatform dat ondersteuning biedt voor meer dan 195 lokale betaalmethoden en 44 valuta’s.

Apple heeft vandaag aangekondigd dat de App Store in 2022 voor meer dan 2 miljard dollar aan mogelijk frauduleuze transacties heeft onderschept. Ook werden bijna 1,7 miljoen ingezonden apps afgewezen omdat ze niet voldeden aan de hoge standaarden van de App Store op het gebied van privacy, beveiliging en content.

Fraude met accounts

Apple verwijderde vorig jaar 428.000 ontwikkelaarsaccounts en 282 miljoen klantaccounts wegens fraude en misbruik.

De afgelopen jaren zijn de Apple systemen verbeterd. Er wordt doorlopend gecontroleerd, zodat accountfraude snel wordt gedetecteerd. In 2021 werden meer dan 802.000 ontwikkelaarsaccounts door Apple beëindigd vanwege mogelijk frauduleuze activiteiten. In 2022 daalde dat aantal tot 428.000 accounts, dankzij nieuwe methodes en protocollen waardoor het aanmaken van mogelijk frauduleuze accounts door de App Store kan worden geblokkeerd. Bovendien werden bijna 105.000 inschrijvingen voor het Apple Developer Program afgewezen wegens vermoedelijke frauduleuze activiteiten, waardoor deze slechte actoren geen apps konden indienen bij de App Store.

In 2022 beschermde Apple gebruikers tegen bijna 57.000 onbetrouwbare apps die afkomstig waren van onrechtmatige storefronts, die niet dezelfde ingebouwde privacy en beveiligingsmaatregelen hebben als de App Store. Via deze ongeautoriseerde marktplaatsen wordt schadelijke software verspreidt om populaire apps te imiteren of aan te passen zonder toestemming van de ontwikkelaars.

Alleen al in de afgelopen 30 dagen blokkeerde Apple bijna 3,9 miljoen pogingen om apps te installeren of openen die stiekem worden gedistribueerd via het Developer Enterprise Program, waarmee grote organisaties interne apps beschikbaar kunnen stellen voor gebruik door werknemers.

Apple onderneemt ook actie tegen frauduleuze klantaccounts. In 2022 werden meer dan 282 klantaccounts uitgeschakeld die werden geassocieerd met frauduleuze en schadelijke activiteiten. Bovendien werden 198 miljoen pogingen om frauduleuze accounts aan te maken onderschept.

App Review

De eerste beschermingslaag van de App Store beschermde gebruikers in 2022 tegen honderdduizenden onveilige apps.

Apple controleert elke app op verschillende punten voordat een app wordt toegelaten tot de App Store. In de ontwikkelingsfase voert Xcode een systematische controle van apps uit om te zorgen dat er toegestane technologieën worden gebruikt en apps voldoen aan de minimale vereisten voor de App Store. Wanneer ontwikkelaars hun apps uploaden naar App Store Connect, worden er extra controles uitgevoerd om te zorgen dat apps geen verwijzingen naar privé-API’s kunnen gebruiken en geen bekende malware bevatten. Tijdens de beoordeling wordt elke inzending nauwkeurig onderzocht door een lid van het App Review-team, om te zorgen dat elke app voldoet aan de Apple standaarden voor kwaliteit en veiligheid.

De procedures van App Review zijn in de loop der jaren ontwikkeld en dit team heeft inmiddels een wereldwijde dekking om ontwikkelaars te ondersteunen en hun apps snel beschikbaar te stellen via de App Store. Het team beoordeelt meer dan 100.000 app-inzendingen per week, waarbij bijna 90 procent binnen 24 uur wordt beoordeeld. App Review beoordeelde in 2022 meer dan 6,1 miljoen app-inzendingen en hielp meer dan 185.000 ontwikkelaars om hun allereerste app te publiceren via de App Store. Daarbij werden meer dan 20.000 telefoongesprekken gevoerd met ontwikkelaars om problemen op te sporen en te verhelpen die ervoor zorgden dat een app-inzending werd afgekeurd.

In 2022 werden bijna 1,7 app-inzendingen bij de App Store afgewezen om allerlei redenen, waaronder problemen op het gebied van fraude en privacy. App Review onderschepte het afgelopen jaar meerdere apps met kwaadwillige code met de mogelijkheid om gebruikersggevens voor externe diensten te stelen. Ook werden verschillende apps opgespoord die zich voordeden als onschadelijke platforms voor financieel beheer, maar konden veranderen in een heel andere app. In 2022 werden bijna 24.000 apps geblokkeerd of uit de App Store verwijderd vanwege dergelijke bait and switch-praktijken.

Er zijn ook andere redenen om app af te wijzen vanwege fraude. Bij meer dan 153.000 app-inzendingen voor de App Store die het afgelopen jaar werden afgewezen bleek het om spam, namaak of misleiding te gaan, en bijna 29.000 inzendingen werden afgewezen omdat ze verborgen of niet-gedocumenteerde features bevatten. Sommige apps proberen stiekem of zonder toestemming persoonlijke gegevens van gebruikers te bemachtigen. In 2022 werden meer dan 400.000 app-inzendingen afgewezen vanwege privacyschendingen.

App Review onderzoekt ook apps die zijn gemeld via Apple’s Report a Problem-tool en onderneemt onmiddellijk actie om apps te verwijderen waarvan is bevestigd dat ze frauduleus of kwaadaardig zijn. Niet-goedgekeurde apps die zijn gekoppeld aan ontwikkelaarsaccounts die zijn beëindigd vanwege fraude en misbruik worden automatisch verwijderd en kunnen niet worden ingediend bij de App Store. In 2022 ondernam App Review actie om te voorkomen dat bijna 84.000 potentieel frauduleuze apps gebruikers in de App Store bereikten.

Beoordelingen en recensies

Apple heeft vorig jaar meer dan 147 miljoen frauduleuze beoordelingen en recensies uit de App Store gedetecteerd en geblokkeerd.

Beoordelingen en recensies zijn een belangrijk kenmerk van de App Store. Gebruikers vertrouwen op hen om te helpen beslissen welke app ze willen downloaden, en ontwikkelaars gebruiken ze als essentiële feedback voor het verbeteren van hun apps. Niet-authentieke beoordelingen en recensies van frauduleuze of botaccounts kunnen gebruikers misleiden tot het downloaden van een onbetrouwbare app die probeert het systeem te misleiden door middel van een verkeerde voorstelling van zaken. In 2022 nam Apple meer dan 1 miljard beoordelingen en recensies onder de loep en werden ruim 147 miljoen recensies en beoordelingen verwijderd omdat ze niet aan de moderatienormen voldeden.

Fraude met betalingen en creditcards

Apple blokkeerde in 2022 een recordbedrag van $ 2 miljard aan frauduleuze transacties en verbood 714.000 frauduleuze accounts om opnieuw transacties uit te voeren.

Naarmate de digitale economie evolueert, wenden steeds meer mensen zich tot online betalingen om goederen en diensten te kopen. Apple heeft enorme investeringen gedaan in het creëren van veilige betalingstechnologieën zoals Apple Pay en StoreKit om de financiële informatie van mensen te beschermen. Deze technologieën worden door bijna 943.000 apps gebruikt om goederen en diensten in de App Store te verkopen.

Apple neemt creditcardfraude uiterst serieus en blijft zich inzetten om de App Store en zijn gebruikers te beschermen tegen dit soort stress. Met Apple Pay worden creditcardnummers bijvoorbeeld nooit gedeeld met verkopers, waardoor een risicofactor in het betalingstransactieproces wordt geëlimineerd.

Vorig jaar blokkeerde Apple bijna 3,9 miljoen gestolen creditcards voor frauduleuze aankopen en verbood het 714.000 accounts om opnieuw transacties uit te voeren. In totaal blokkeerde Apple in 2022 $ 2,09 miljard aan frauduleuze transacties in de App Store.

Het werk van Apple om de App Store een veilige en vertrouwde plek te houden voor gebruikers en ontwikkelaars is nooit gedaan. Terwijl kwaadwilligen hun tactieken en misleidingspraktijken blijven ontwikkelen, worden de antifraudemaatregelen van Apple continu verbeterd op basis van feedback van allerlei kanalen – van nieuwsberichten en sociale media tot telefoongesprekken met AppleCare. Apple ontwikkelt doorlopend nieuwe methoden en tools om te voorkomen dat gebruikers en ontwikkelaars in de App Store het slachtoffer worden van fraude.

 

Back To Top