Skip to content
De winnaars van de Swift Student Challenge van dit jaar zijn (van links naar rechts) Marta Michelle Caliendo, Yemi Agesin en Asmi Jain. ©Apple

Winnaars WWDC23 Swift Student Challenge

Als onderdeel van de Worldwide Developers Conference daagt Apple ieder jaar leerlingen van over de hele wereld uit om een originele app-playground te maken met de programmeertaal Swift. Dit jaar verhoogde Apple het aantal deelnemers naar 375, in vorige jaren was dit aantal nog 350. Er waren dus nog meer leerlingen die konden meedoen en voor hun kunstzinnigheid en vindingrijkheid erkenning konden krijgen.

“We staan versteld van al het talent dat we zien bij de jonge ontwikkelaars die aan onze Swift Student Challenge meedoen,” aldus Susan Prescott, Vice President of Worldwide Developer Relations bij Apple. “De inzendingen van dit jaar laten niet alleen zien hoe toegewijd jonge mensen zijn als het gaat om het bouwen van tools die ons leven verbeteren, maar ook hoe bereid ze zijn om nieuwe technologieën en tools te omarmen en die op originele en creatieve manieren in te zetten.”

Wanneer WWDC23 op 5 juni van start gaat, mogen de winnaars van de challenge virtueel en in levenden lijve deelnemen om de keynotes, events, labs en activiteiten bij te wonen die dit jaar wereldwijd voor Apple ontwikkelaars te beleven zijn.

Hun app-playgrounds vertegenwoordigen meer dan 30 landen en regio’s. De onderwerpen lopen uiteen van gezondheidszorg tot sport, entertainment en het milieu. Maar al deze winnaars hebben één ding gemeen: ze programmeren om hun passies met de wereld te delen. Asmi Jain, Yemi Agesin en Marta Michelle Caliendo, die nu voor het eerst winnen, willen met programmeren niet alleen carrière maken. Ze maken het namelijk hun doel om gaandeweg ook anderen te helpen.

Toen ze op Medi-Caps University in Indore in India zat, hoorde de 20-jarige Asmi Jain dat de oom van een vriend van haar een hersenoperatie moest ondergaan. Na de operatie was zijn linkeroog niet goed uitgelijnd en was zijn gezicht verlamd.

Jain kwam in actie en ontwierp haar prijswinnende playground. Deze laat een bal over het scherm bewegen en volgt de oogbewegingen van een gebruiker wanneer die ernaar kijkt. Deze playground heeft als doel om de oogspieren te versterken, en hoewel de oom van haar vriend de aanleiding was, hoopt Jain dat haar creatie ook van pas komt voor andere mensen met oogaandoeningen.

“Het was voor mij heel belangrijk om een app-playground te creëren die een positieve invloed had op het leven van mensen als hij,” aldus Jain. “Als volgende stap wil ik feedback verzamelen en zorgen dat mijn playground effectief en gebruiksvriendelijk is, waarna ik hem in de App Store wil zetten. Uiteindelijk wil ik de playground dusdanig uitbreiden dat hij op alle spieren in het gezicht kan worden toegepast, en ik hoop dat er een dag komt dat hij als therapietool kan dienen die mensen op hun eigen tempo kunnen gebruiken.”

Omdat Jain jarenlang vrijwilligerswerk heeft gedaan, wil ze nu problemen in de gezondheidszorg oplossen met programmeerwerk. Met een paar andere studenten heeft ze onlangs een forum opgezet waarmee ze haar klasgenoten ondersteuning biedt bij moeilijke programmeerkwesties.

“Als je het gevoel hebt dat je onderdeel bent van iets groters, dient dat als motivatie om alles uit jezelf te halen,” aldus Jain. “Door te programmeren, kan ik dingen maken waarmee ik mijn vrienden en mijn community help. Het geeft me ook een gevoel van onafhankelijkheid, en dat voelt goed.”

Veel jonge mensen zouden het vreselijk vinden om in verschillende landen op te groeien, maar de 21-jarige Yemi Agesin zag dat anders. Voordat hij als tiener terugging naar de Verenigde Staten, heeft zijn familie in Duitsland, Nigeria, België en Engeland gewoond.

“Je leert zoveel over de wereld als je op verschillende plekken woont,” aldus Agesin, die dit najaar aan zijn laatste jaar begint aan de Kennesaw State University in Georgia. “Ik denk dat ik daar echt veel aan heb gehad. Als ik bijvoorbeeld iets ontwerp, doe ik dat altijd vanuit verschillende perspectieven.”

De winnende app-playground van Agesin is een first-person basketbalgame waarin twee van zijn passies centraal staan: sport en filmmaken. Deze passies vertegenwoordigen niet alleen de komende paar maanden – hij schrijft een film over een basketbalspeler, die hij deze zomer gaat maken – maar ook zijn doelen voor de toekomst.

“Als ik programmeer, voel ik enorm veel artistieke vrijheid. De code-editor is mijn canvas en het toetsenbord is mijn kwast,” aldus Agesin. “Voor mijn volgende twee projecten ontwerp ik een sportgame waarin je in real time in een team tegen andere spelers speelt. Daarnaast werk ik aan een app waarmee filmmakers aan de hand van augmented reality hun graphics en effecten kunnen visualiseren wanneer ze met hun iPhone filmen.”

Dat Agesin bij WWDC23 het meest uitkijkt naar ARKit en RealityKit, is geen verrassing. Hij voegt die namelijk graag toe aan zijn alsmaar groeiende repertoire, en is benieuwd hoe hij ze kan gebruiken om zijn ideeën om te zetten in handige apps.

“Door te programmeren, maak ik werelden die mensen kunnen gebruiken. En tegelijkertijd bouw ik voor mezelf aan een carrière waarin ik mijn passies kan laten samenkomen,” aldus Agesin. “Ik prijs mezelf gelukkig dat ik in een tijd leef waarin ik dat kan bereiken.”

De passie van de 25-jarige Marta Michelle Caliendo is paleontologie, de wetenschap die fossielen bestudeert. Voor haar heeft dit niet alleen betrekking op het verleden, maar ook op de toekomst.

“Dinosauriërs zouden voor ons allemaal een constante reminder moeten zijn dat we biodiversiteit moeten behouden,” aldus Caliendo. Ze studeert aan de Apple Developer Academy in Napels en werkt tegelijkertijd aan een diploma in natuurwetenschappen aan de Universiteit van Napels Federico II. “Door te programmeren, vind ik steeds nieuwe manieren om die boodschap met anderen te delen.”

De winnende app-playground van Caliendo is een geheugenspel met anatomisch correcte dinosaurusfossielen, die ze op een iPad in Procreate heeft getekend. Het feit dat ze Swift pas in september heeft geleerd, maakt haar winst nog indrukwekkender.

“Toen ik aan de Academy begon, had ik mijn eerste ervaring met Swift. Ik vond het geweldig omdat het zo intuïtief en simpel was,” aldus Caliendo. “Ik ben echt dol op deze programmeertaal, omdat ik er een deel van mijn persoonlijkheid in kwijt kan.”

In de toekomst wil Caliendo apps bouwen die helpen om dieren en het milieu te beschermen. Ze is daarbij vooral geïnteresseerd in reptielen en amfibieën. Inmiddels is ze een app aan het plannen waarmee wetenschappers en vrijwilligers nesten van zeeschildpadden langs de kust van Italië kunnen monitoren en beschermen.

“Ik bestudeer de dieren die er niet meer zijn, zodat we de dieren kunnen beschermen die we nog hebben,” aldus Caliendo. “We hebben allemaal de mogelijkheid om de wereld positief te veranderen, en technologie en code zijn de tools waarmee ik dat kan doen.”

Apple is er trots op om de volgende generatie ontwikkelaars, makers en ondernemers te mogen ondersteunen en helpen in de vorm van het jaarlijkse WWDC-studentenprogramma. In de afgelopen drie decennia hebben duizenden studenten met succes een loopbaan in de technologiesector opgebouwd, start-ups opgezet en organisaties opgericht om technologie te democratiseren en een betere toekomst op te bouwen.

 

Back To Top