Apple breidt Self Service-reparatie uit
Apple heeft vandaag aangekondigd dat Self Service-reparatie vanaf 21 juni mogelijk wordt voor alle iPhone 14-modellen en voor extra Mac-modellen, waaronder de 13-inch MacBook Air en de MacBook Pro met M2. Sinds april 2022 geeft Apple iedereen die ervaring heeft met het repareren van elektronische apparaten dezelfde toegang tot handleidingen, originele Apple onderdelen en hulpmiddelen die Apple Stores en erkende Apple serviceproviders gebruiken.
Apple gaat ook de Systeemconfiguratie-stap makkelijker maken die gebruikt wordt bij reparaties van iPhone-displays, -batterijen en -camera’s. Systeemconfiguratie is een softwareprogramma voor na de reparatie met originele Apple onderdelen, die ontworpen en getest zijn volgens internationale eisen. Het programma controleert of de reparatie goed is uitgevoerd en alle onderdelen naar behoren werken. De software is gratis beschikbaar voor alle gebruikers van Self Service-reparaties en aanbieders die deelnemen aan Apple reparatieprogramma’s.
Na de reparatie controleert Systeemconfiguratie originele Apple onderdelen, werkt het de firmware bij en kalibreert het de nieuwe onderdelen, zodat alles goed en snel met elkaar samenwerkt. Als er biometrische verificatie-delen zijn gerepareerd, zoals Touch ID of Face ID, legt Systeemconfiguratie daarnaast ook de verbinding tussen de biometrische sensoren en de Secure Enclave op het moederbord om zo de beveiliging van het device en de privacy van de gebruiker te waarborgen.
Self Service-gebruikers kunnen nu de Systeemconfiguratie-stap starten door het device in diagnosemodus te zetten en de instructies op het scherm te volgen. Voor deze laatste stap van de reparatie hoeven gebruikers dus geen contact meer op te nemen met het supportteam. Wel blijft het team beschikbaar om hulp te bieden waar dat nodig is.
Ook voor de True Depth-camera en bovenste speaker van alle iPhone 12- en iPhone 13-modellen, plus Mac-desktops met M1, wordt Self Service-reparatie mogelijk in de VS, België, Frankrijk, Duitsland, Italië, Polen, Spanje, Zweden en het Verenigd Koninkrijk.
Self Service-reparatie maakt deel uit van het beleid van Apple om reparaties beter toegankelijk te maken. Laagdrempelige reparatieopties zorgen ervoor dat producten een langere levensduur krijgen. Daar hebben gebruikers profijt van, maar het is ook nog eens goed voor de planeet. Voor de meeste gebruikers, die geen ervaring hebben met de reparatie van elektronische devices, is de veiligste en betrouwbaarste oplossing een bezoek te brengen aan een professionele, erkende reparateur met gecertificeerde technici die originele Apple onderdelen gebruiken.
In de afgelopen drie jaar heeft Apple het aantal reparatiepunten dat met originele Apple onderdelen, tools en training werkt, bijna verdubbeld. Zo kunnen klanten bijvoorbeeld terecht bij meer dan 4500 Independent Repair Providers. Een wereldwijd netwerk van 5000 erkende Apple serviceproviders ondersteunt meer dan 100.000 actieve technici.