Skip to content
Tijdens ‘Scary Fast’, gefilmd door bekroonde documentairemaker Brian Oakes, werden de gloednieuwe MacBook Pro met chips uit de M3-serie en de iMac met M3 aangekondigd. ©Apple

Achter de schermen bij ‘Scary Fast’

Tijdens het speciale event ‘Scary Fast’ op maandag 30 oktober werden de gloednieuwe MacBook Pro met chips uit de M3-serie en de 24-inch iMac met M3 aangekondigd. Maar er was ook een hoofdrolspeler achter de schermen. Alle presentatoren, locaties en dronebeelden van het event werden gefilmd met de iPhone 15 Pro Max, de favoriete smartphone van creatieve professionals en filmmakers. De iPhone 15 Pro Max was een onmisbaar onderdeel van ‘Scary Fast’. Het event stond onder leiding van regisseur Brian Oakes, bekend van de bekroonde documentaires Jim: The James Foley Story en Living with Lincoln.

Het camerasysteem van de iPhone 15 Pro Max zorgt voor de beste video op een smartphone, die de kwaliteit van professionele videocamera’s evenaart. Met de iPhone 15 Pro Max kunnen creatieve professionals ProRes-videobeelden tot 4K met 60 bps rechtstreeks opnemen op een externe schijf. En dankzij Apple Log-versleuteling worden er nog meer details vastgelegd voor kleurcorrectie in de postproductiefase. Bovendien bieden de iPhone 15 Pro en iPhone 15 Pro Max als eerste smartphones ter wereld ondersteuning voor ACES (Academy Color Encoding System), een internationale norm voor kleurenworkflows.

“Met de iPhone 15 Pro Max kunnen we dezelfde complexe opnamen maken”, aldus Oakes. “Het is ongelooflijk dat de kwaliteit van zo’n klein en draagbaar device vergelijkbaar is met een grote camera van $ 20.000.”

De productie was een idee van Jon Carr, Pro Workflow videospecialist bij Apple, die heeft meegewerkt aan onder meer Top Gun: Maverick en Terminator: Dark Fate en Jeff Wozniak, die betrokken was bij producties als Transformers: Dark of the Moon, Avatar en Iron Man 2. “Dit jaar is de iPhone 15 Pro Max uitgerust met de mogelijkheid om ProRes-video rechtstreeks op een externe schijf op te nemen. En met Apple Log, onze eigen versie van een formaat waarin alle high-end digitale camera’s filmen”, aldus Wozniak.

“Het is leuk om te zien dat je deze technologie aan een professionele regisseur kunt geven en dat diegene vervolgens niets extra’s nodig heeft of andere aanpassingen hoeft te maken om te filmen”, voegt Carr toe.

Het team heeft de beelden opgenomen met meerdere iPhones 15 Pro Max en maakte hierbij gebruik van de integratie van de iPhone 15 Pro met de Blackmagic Camera-app en Tentacle Sync, waarmee de mogelijkheden van het Apple ecosysteem werden belicht. Tentacle Sync zorgde er via Bluetooth voor dat de tijdcodes tijdens de productie synchroon liepen op alle devices op de set, waaronder Macs en andere schermen. Ook is er bij de productie gebruikgemaakt van Beastgrip-accessoires zoals houders en rigs.

Dit is hoe ‘Scary Fast’ tot leven kwam.

De iPhone 15 Pro Max met de nieuwe USB-C-connector biedt een enorme sprong in overdrachtssnelheid, met snelheden to 10 Gb/s met een compatibele USB 3-kabel. Dit is ideaal voor nieuwe workflows, bijvoorbeeld het rechtstreeks opnemen van ProRes-video op een externe SSD-schijf. Hierdoor kon de crew de beelden bijna in real time terugkijken en direct aanpassingen maken. In postproductie profiteren de editors van een hoger dynamisch bereik met Apple Log, waarmee ze nog meer controle en flexibiliteit krijgen om kleuren te corrigeren.

‘Scary Fast’ werd ’s nachts gefilmd in Apple Park, waardoor de videoprestaties bij weinig licht van de iPhone 15 Pro Max extra opvielen. Met ProRes Log-versleuteling heeft de iPhone 15 Pro Max zowel een hoger als lager lichtbereik dan vorige modellen, wat resulteert in een beter dynamisch bereik en meer flexibiliteit om achteraf kleuren te corrigeren. “Toen ik voor het eerst beelden van de iPhone 15 Pro Max zag, was ik aangenaam verrast”, aldus Stefan Sonnenfeld, CEO van Company 3, die de presentatie van kleur voorzag en heeft gewerkt aan projecten als Stranger Things, The Equalizer 3en Fast X. “De beeldkwaliteit van de iPhone 15 Pro Max is echt geweldig. Nu ik het zelf heb gebruikt en gezien en we er dit project mee hebben gedaan, ben ik overtuigd.”

De crew maakte gebruik van de Blackmagic Camera-app, die alleen voor iOS beschikbaar is en dezelfde interface heeft als de bekroonde digitale filmcamera’s van Blackmagic Design. De app heeft tools die ook worden gebruikt in films, tv-series en documentaires. Met de app, die nu gratis beschikbaar is in de App Store, kun je regelaars voor digitale filmcamera’s gebruiken op je iPhone. Ook kun je opnemen met Apple Log-versleuteling op iPhone 15 Pro Max. “We hebben achter de schermen erg veel samengewerkt met een geweldige externe ontwikkelaar, Blackmagic Design. Zij hebben een app ontworpen die ondersteuning biedt voor al onze schermen en crewleden, waardoor iedereen kan werken zoals ze dat normaal gesproken zouden doen”, aldus Carr.

De iPhone 15 Pro Max sloot naadloos aan bij de traditionele filmtechnieken en het gebruik van drones om alle scènes met de nieuwe MacBook Pro vast te leggen. “Er staan hijskranen, camerawagens en alles wat je als filmmaker wilt hebben. Iedereen is druk met z’n eigen taak en het is gewoon een hele leuke en energieke werkomgeving”, legt Oakes uit.

Sonnenfeld legt uit wat hij vindt van de enorme veelzijdigheid en het gebruiksgemak van de iPhone: “Wat ik zo geweldig vind aan de iPhone is dat iedereen er toegang mee heeft tot gigantisch veel informatie. En door een heel intuïtief besturingssysteem kan zowel ik als mijn kind van 7 ’m oppakken en meteen gebruiken.”

Back To Top