Skip to content
©Apple

Reparatie met gebruikte originele onderdelen nu mogelijk

Apple heeft vandaag aangekondigd dat bestaande reparatieprocessen uitgebreid worden, zodat klanten en onafhankelijke reparatie­providers gebruikte Apple onderdelen kunnen inzetten voor reparaties. De verandering geldt in eerste instantie voor bepaalde iPhone-modellen. Het nieuwe proces is zo ontworpen dat producten langer meegaan, terwijl de privacy en veiligheid van iPhone-gebruikers beschermd blijven en de milieu-impact van reparaties wordt beperkt. Ook gebruikte originele Apple onderdelen kunnen nu dezelfde functionaliteit en veiligheid bieden als toen ze net van de band rolden, precies zoals dat geldt voor nieuwe originele Apple onderdelen.

“Bij Apple kijken we altijd hoe we onze klanten de best mogelijke ervaring kunnen bieden en tegelijkertijd onze impact op het milieu kunnen verkleinen. Producten die lang meegaan staan daarbij centraal”, zegt John Ternus, Senior Vice President of Hardware Engineering bij Apple. “De afgelopen twee jaar hebben uiteenlopende Apple teams innovaties binnen ontwerp en productie doorgevoerd om reparaties met gebruikte onderdelen mogelijk te maken zonder dat de privacy, beveiliging en veiligheid van gebruikers in het gedrang komen. Met deze nieuwste aanvulling op ons reparatieprogramma geven we onze klanten nog meer mogelijkheden. Daarnaast zorgen we dat onze producten en onderdelen een langer leven krijgen.”

Het proces waarbij een vervangend onderdeel doorgelicht wordt en gecheckt wordt op echtheid, ook wel ‘pairen’ genoemd, is essentieel om te zorgen dat iPhone privacy, beveiliging en veiligheid kan blijven bieden. Teams binnen Apple hebben er de afgelopen twee jaar hard aan gewerkt om te zorgen dat bijvoorbeeld de biometrische sensoren van Face ID en Touch ID hergebruikt kunnen worden. Vanaf dit najaar gebeurt de kalibratie van originele Apple onderdelen, nieuw of gebruikt, op het device, nadat het onderdeel is gemonteerd. Ook zullen toekomstige iPhone-modellen de mogelijkheid hebben om gebruikte biometrische sensoren te installeren. Daarnaast wordt het reparatieproces eenvoudiger, omdat klanten en reparatieproviders niet meer het serienummer van een device hoeven op te geven om onderdelen te bestellen voor een Self Service-reparatie, tenzij het moederbord vervangen moet worden.

De populaire feature Activeringsslot is nu ook actief voor iPhone-onderdelen, om te ontmoedigen dat gestolen iPhones uit elkaar worden gehaald om de losse onderdelen te verkopen. Deze feature was ontwikkeld op verzoek van zowel klanten als politie en zorgt ervoor dat een kwijtgeraakte of gestolen iPhone niet meer kan worden geactiveerd, om zo diefstal tegen te gaan. Als een device tijdens een reparatie registreert dat een onderdeel ondersteund wordt, maar afkomstig is van een device in de verloren-modus of met een actief Activeringsslot, kan dat onderdeel nog maar beperkt worden gekalibreerd.

Nu devices steeds langer meegaan, vindt Apple het belangrijk dat de tweede of derde eigenaar inzicht heeft in de reparatiehistorie en de onderdelen van een device. Met ‘Onderdelen- en onderhoudsgeschiedenis’ in iOS, te vinden onder Instellingen, is Apple de enige smartphonemaker die klanten transparantie biedt over eventuele reparaties aan een device en welke onderdelen daarbij zijn gebruikt. Met ingang van dit najaar staat bij ‘Onderdelen- en onderhoudsgeschiedenis’ ook vermeld of het om een nieuw of gebruikt origineel Apple onderdeel gaat.

Met deze uitbreiding van het reparatieproces zet Apple weer een stap op weg naar betere toegang tot veilige en betaalbare reparaties. In de afgelopen vijf jaar heeft Apple het aantal reparatiepunten dat met originele Apple onderdelen, tools en training werkt, bijna verdubbeld. Daarmee kunnen klanten terecht bij meer dan 10.000 onafhankelijke reparatie­providers en erkende Apple serviceproviders. Voor klanten die zelf ervaring hebben met het repareren van elektronische apparaten zijn er Self Service-reparaties, waarbij je toegang krijgt tot dezelfde handleidingen, originele Apple onderdelen en hulpmiddelen die Apple Stores en erkende Apple serviceproviders gebruiken. Self Service ging in 2022 van start. Ondertussen zijn deze reparaties mogelijk voor 40 Apple producten in 33 landen en regio’s en 24 talen.

 

Back To Top